BMW deinst er niet voor terug om de Mini-productie uit Groot-Brittannië weg te halen als Brexit niet het gewenst resultaat oplevert. De autobouwer houdt de ontwikkelingen over het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie nauwlettend in de gaten.

Autovisie.nl a Mini John Cooper Works Challenge aAutovisie.nl a Mini John Cooper Works Challenge a


BMW-topman Harald Krüger zei dat wanneer er sprake is van een 'harde Brexit' het concern overweegt om de productie van Mini op het vasteland van Europa onder te brengen. Hij voegde eraan toe dat er nu al auto's buiten de historische fabriek van Mini in Oxford worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld in Nederland bij VDL NedCar.

Een andere productiefaciliteit zou na een 'harde Brexit' de 200.000 Engelse Mini's op jaarbasis van Oxford moeten overnemen, aldus Krüger. Wat Brexit betreft wil hij duidelijke afspraken met de Engelse overheid zien over onder meer handelstarieven, douane-afhandelingen en Mini-werknemers die tussen fabrieken rouleren.

LEES OOK: MINI REMASTERED - DAVID BROWN KOMT MET 'THE NEW OLD MINI'

In 2019 gaat de eerste volledig elektrisch aangedreven Mini in serieproductie. Momenteel wordt er gekeken waar de bouw daarvan kan worden ondergebracht. Het management heeft hoge verkoopverwachtingen van de elektrische Mini. Het model komt naast de bestaande Hatchback, Cabrio, Clubman en Countryman in het leveringsprogramma te staan.

BMW heeft in Groot-Brittannië niet alleen de Mini-fabriek. Ook de productie van Rolls-Royce heeft er plaats, terwijl het ook een fabriek voor de bouw van motorblokken en componenten heeft.

http://autovisie.nl/2017/05/autovisie-vlog/sjoerds-autoweetjes-alarmlichtje-mini-clubman/