In een van de raceversies van de 911 monteert Porsche de motor niet achterin het koetswerk, maar centraal in de auto. Een configuratie die vooralsnog niet voor een straatversie van de 911 staat gepland.

Schulte Design, computerillustratieSchulte Design, computerillustratie


Dat geeft Dr Frank-Steffen Walliser, vice president van Motorsport and GT-auto’s van Porsche, in de Australische media aan. Bij de raceversie 911 RSR plaatst Porsche de krachtbron tussen de twee assen. “Voor de straatuitvoering is het eveneens technisch mogelijk, maar het is onwaarschijnlijk dat het gaat gebeuren. Simpelweg door de traditie van een achterin geplaatste krachtbron en de historie van de 911”, legt Walliser uit, die eraan toevoegt dat er enkele klanten lachend zeiden: dan neem ik twee RSR-straatversies.”

Porsche 911 RSR Porsche 911 RSR


Rondetijden

Walliser zegt tevens dat niet alle raceversies van de 911 overschakelen naar het middenmotorconcept. “Dat kunnen we wel doen, maar doen we niet. Als ik naar de rondetijden op de Nordschleife kijk, dan doet het ‘oude’ concept van de 911 het nog steeds erg goed. De positie van de motor achterin heeft veel karakter en wij zijn daar gevoelig voor.”

Schulte Design, computerillustratieSchulte Design, computerillustratie


Elektrificatie

Mocht Porsche de reguliere 911 omturnen in een middenmotorsportwagen dan breekt het met jarenlange tradities. Maar binnen afzienbare tijd zal dat op een ander vlak wel gaan gebeuren, want ook de 911 ontkomt niet aan elektrificatie. Bij de marktintroductie van de nieuwe 911, die intern 992 wordt genoemd, staat er nog geen elektrificatie op het programma, maar wanneer de MkII-uitvoering omstreeks 2023 verschijnt, zal de elektro-ondersteuning de weg naar Porsches klassieke sportwagen vinden.

Porsche 911 RSR - Autovisie.nlPorsche 911 RSR - Autovisie.nl


Boxermotor

Volgens Walliser zullen ook de GT-versies van de 911 op den duur elektro-ondersteuning krijgen. Maar: “We willen de zescilinder boxermotor zo lang als mogelijk gebruiken.”