Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 feb 2022
Leestijd: 3 minuten

Eerste betaalbare elektrische stationwagon iets duurder dan verwacht

De MG5 Electric heeft vanaf vandaag een Nederlandse prijs. Het model, dat als eerste betaalbare elektrische stationwagon door het leven zal gaan, is iets duurder dan verwacht.

Vorig jaar kondigde de Chinees-Britse autobouwer namelijk de komst van de MG5 aan, en deelde het toen direct een prijs. De auto zou minder dan 30.000 euro gaan kosten. Toch komt het model in ons land duurder op de prijslijst te staan. Hij is er vanaf 33.985 euro.

Bekende uitvoeringen

Het gaat in dat geval om de basisuitvoering, die MG Comfort noemt. Een bekende en logische aanduiding, daar het die term ook voor de basisversie van bijvoorbeeld de ZS EV gebruikt. De rijker uitgeruste Luxury is 1500 euro duurder.

Standaard, dus in Comfort-uitvoering, heeft de MG5 Electric airconditioning, led-verlichting rondom, verwarmbare voorstoelen, parkeerhulp, een digitaal instrumentarium, leren stuurwiel, 16-inch lichtmetaal en sleutelloze toegang. De elektrische stationwagon komt ook met een hoop veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruise control en een rijstrookassistent. Voor 1500 euro extra staat de Luxury dus op de stoep, met onder andere climate control, een 360-graden camera, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, kunstleren bekleding en 17-inch lichtmetalen wielen.

‘MG laat in de lente een elektrische hatchback zien’

Twee accupakketten

MG levert de 5 Electric bovendien met twee accupakketten. Dat doet het ook met de vernieuwde ZS EV en het mag geen verrassing zijn dat de specificaties tussen de twee modellen overeenkomen. Het Standard Range-model heeft een 50,3 kWh-batterij. Daarmee is een bereik van 320 kilometer mogelijk. De elektromotor in de neus is in dat geval goed voor 130 kW en 280 Nm.

De Long Range-versie, die een vanafprijs van 36.985 euro kent, heeft een 61,1 kWh-batterij. Daarmee kan de MG5 Electric 400 kilometer rijden volgens WLTP. De motor is in dat geval overigens minder krachtig. Die produceert namelijk 115 kW en 280 Nm. Het is tevens de versie die aanvankelijk op de markt verschijnt. De hierboven genoemde Standard Range komt in een later stadium. Laden kan overigens met 11 (AC) en 87 (DC) kW.

Peugeot 308

Al met al heeft de MG5 Electric een unieke propositie in de markt. Er is namelijk nog geen enkele andere elektrische stationwagon. Tenminste, als-ie betaalbaar moet zijn. Porsche levert uiteraard al de Cross en Sport Turismo-varianten van de Taycan. De MG5 Electric is echter de enige betaalbare stationwagon op de markt. Peugeot en ook Opel komen volgend jaar of zelfs later met stationwagonversies van respectievelijk de 308 en Astra, maar die zullen fors duurder zijn dan deze MG5 Electric.

Deze nieuwkomer kun je qua bagagegrootte plaatsen tussen een Renault Clio Estate en Skoda Fabia Combi van de vorige generaties. Binnen de fors grotere lengte van 4,60 meter, de breedte van 1,82 meter en de hoogte van 1,54 meter biedt hij een bagagevolume van 479 liter. Klap je de bank neer, dan is er 1367 liter om te vullen. De MG5 Electric mag 500 kilogram trekken, heeft een kogeldruk van 50 kilogram en een dakbelasting van 75 kilogram. Een dakkoffer of fietsendrager is dus geen probleem.

Externe apparaten

Uniek van de MG5 Electric (en ook van de ZS EV en Marvel R Electric) is het standaard Vehicle-to-load-systeem. Daarmee kan de stationwagon stroom leveren aan externe elektrische apparaten, met een laadvermogen van maximaal 2200 watt. Da’s iets dat we in dit segment nog vrijwel niet zien.

Het duurt ook niet lang meer voordat de MG5 Electric in ons land staat. Vanaf maart staat het model bij de Nederlandse MG Brand Stores.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.