Autovisie
Autovisie Nieuws 7 dec 2020

Met het restaureren van deze klassiekers verdien je het meeste geld

Wie zelfstandig een klassieker restaureert, doet dat vaak meer uit liefde voor de auto dan om er rijk mee te worden. Maar als dat toch je doel is, met welke klassiekers verdien je dan het meeste geld als je ze restaureert?

Klassiekers zijn net kunstwerken. Niet alleen door hun esthetische schoonheid, maar ook door de manier waarop hun waarde wordt bepaald. Die van een oldtimer is van veel zaken afhankelijk. De staat van een klassieker is natuurlijk enorm belangrijk, maar ook de historie van een (specifiek) model en de gebouwde en overgebleven aantallen hebben een enorme invloed op de prijs.

Glazen bol

Koop je een klassieker, dan weet je bovendien vaak niet 100% wat je koopt. De staat van een auto kun je tot op zekere hoogte goed bepalen, maar als je een auto koopt om er aan te verdienen, heb je eigenlijk een glazen bol nodig om te voorspellen wat je uiteindelijk aan je klassieker overhoudt. Daar heeft Hagerty, de bekende verzekeraar voor klassiekers, iets op bedacht.

Ford GT40 Roadster Prototype

De Britse firma heeft namelijk een uitgebreide gids waarin het de waarde van klassiekers bijhoudt. Daarbij houden ze rekening met de staat van een voertuig. Hagerty heeft een lijst van 2000 klassiekers, met daarbij gemiddelde prijzen voor een model in vier verschillende condities, van een imperfectie klassieker (conditie 4) tot absolute concours-staat (conditie 1). Op basis van die data kan Hagerty interessante uitspraken doen over welke klassieker het meest waard is, maar ook hoeveel geld een auto procentueel gezien oplevert als je ‘m zelf van conditie 4 naar conditie 1 brengt.

Ferrari 250 GTO

Het lijstje met klassiekers waar je het meeste geld aan overhoudt, is niet zo verrassend. Wie een Ferrari 250 GTO – de meest waardevolle auto ter wereld – in conditie 4 koopt en ‘m in concoursstaat brengt, houdt daar naar verwachting 13,12 miljoen pond aan over. Een ‘imperfecte’ 250 GTO koop je volgens de Britten immers voor zo’n 41 miljoen pond. In absolute concours-staat is-ie dan een dikke 54 miljoen pond waard. Op de tweede en derde plek staan de AC Cobra Daytona en McLaren F1, waar je respectievelijk 8,3 en 5,7 miljoen pond aan overhoudt als je ze in conditie 4 koopt, volledig restaureert en daarna weer verkoopt.

Ferrari 250 GTO

Maar dat zijn natuurlijk auto’s die voor Jan Modaal veel te duur zijn om aan te schaffen. Vind bovendien maar eens een 250 GTO in conditie 4: elk model dat vandaag de dag nog bestaat is bijna perfect. Hagerty rekent de restauratiekosten ook niet mee. Het is daarom veel interessanter om te zien welke auto’s relatief gezien het meeste geld opbrengen. Met andere woorden: welke auto’s stijgen procentueel het meest in prijs als je ze in imperfecte conditie koopt, maar in concoursstaat verkoopt?

Land Rover Discovery I klassiekers restaureren
Land Rover Discovery I

Verrassend

Dat lijstje heeft een verrassende winnaar: de Land Rover Discovery Series 1. Hoe? Het verschil tussen een Discovery in imperfecte of concoursstaat bedraagt namelijk 13.400 pond, oftewel 91% van de prijs voor een Discovery in concoursstaat. Een exemplaar koop je namelijk al voor zo’n 1400 pond in imperfecte staat, maar een perfecte Discovery is volgens Hagerty 14.800 pond waard. Dat zijn nog eens leuke prijzen voor de hobbyist! De twee auto’s die de Land Rover volgen in het lijstje, zijn ook heel betaalbaar (én heel erg fraai):

Lancia Beta 1600 S2 HPE Estate

Imperfect: 1300 pond / Concoursstaat: 11.500 pond / 89% stijging

Lancia 2000 Berlina

Imperfect: 1200 pond / Concoursstaat: 9800 pond / 88% stijging

Wie relatief gezien veel geld aan z’n klassieker over wil houden, kan zich beter bezighouden met betaalbare modellen. De drie auto’s die onderaan deze lijst eindigen, zijn namelijk de Ferrari 250 GT SWB (+6% stijging), de Ferrari 365 California Spider (+10%) en de Lamborghini 350 GT (+11%).

Lancia Beta klassiekers
Lancia Beta 1600 HPE

The Sweet Spot

Maar als je écht geld wilt verdienen met klassiekers, dan is zo’n Discovery of Lancia Beta ook niet per se de auto om voor te gaan. Ze leveren je relatief gezien veel geld op, maar het bedrag dat je overhoudt, is niet heel noemenswaardig. Dus ging Hagerty op zoek naar the sweet spot tussen deze lijstjes: auto’s waar je zowel in percentage als in geldbedrag veel aan verdient. Het kwam daarbij tot de volgende modellen:

Porsche 356 Pre-A Cabriolet

Imperfect: 149.000 pond / Concoursstaat: 540.000 pond / verschil in waarde: 391.000 pond / 72% stijging

Bentley S2 Continental PW

Imperfect: 90.400 pond / Concoursstaat: 308.000 pond / verschil in waarde: 217.600 pond / 71% stijging

Porsche 356 A Coupe

Imperfect: 72.500 pond / Concoursstaat: 245.000 pond / verschil in waarde 172.500 pond / 70% stijging

Porsche 356

Is een Porsche 356 dan de klassieker om te kopen? Niet echt, zegt Hagerty. Je kunt immers niet zomaar een Porsche kopen in een imperfecte staat en die in concoursstaat brengen. Ten eerste zijn er maar relatief weinig van dat soort auto’s uit de jaren ’50 of eerder gebouwd. De modellen die nog bestaan, zijn bovendien vaak al in een heel goede staat. Heb je een minder goed model, dan is het zoeken naar originele onderdelen heel moeilijk en waarschijnlijk bijzonder kostbaar. “We kunnen nog wel goede originele onderdelen voor Pre-A-auto’s vinden maar die zijn vaak drie tot vier keer zo duur dan een kopie”, zo laat Richie King, een specialist in onderdelen voor de 356 aan Hagerty weten. “Goede, originele deurhendels kosten bijvoorbeeld zo 2000 pond, terwijl een kopie met werkende sloten en al vaak maar 500 pond kost. Maar doe je dat laatste, dan heeft dat weer een negatieve invloed op de waarde van de auto.”

Specificaties

Bovendien hebben heel veel factoren een invloed op de waarde van een auto, met name dit soort handgebouwde modellen. Auto’s verschillen sterk van elkaar, niet alleen per bouwjaar, maar ook qua specificatie. Bepaalde en originele specificaties maken of breken de waarde van een auto. En dan hebben we het nog niet eens over een optie of detail op zichzelf, maar ook de combinatie van bepaalde opties op een auto maken een model uniek. De waarde van een Porsche 356 blijft volgens Hagerty daarom altijd heel moeilijk om te bepalen.

Renault 14 Uw Garage

Wat is dan de moraal van het verhaal? De beste reden om een auto te restaureren, is om ‘m mechanisch en esthetisch weer in een staat te brengen zodat men er weer van kan genieten, zo schrijft Hagerty. Bovenal is het belangrijk dat je als eigenaar gelooft dat de restauratie het waard is. Is dat geloof er, dan is het waarschijnlijk ook echt waar. Zoek je inspiratie? Kijk dan eens naar onze wekelijks terugkerende rubriek Uw Garage, waarin gepassioneerde autobezitters vertellen over hun geliefde klassiekers.

De complete lijst met klassiekers en de bijbehorende waardes vind je op de website van Hagerty.

Reageer op artikel:
Met het restaureren van deze klassiekers verdien je het meeste geld
Sluiten