Met deze tactiek wil Citroën héél veel elektrische auto’s verkopen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fcl_22017001-6335696eb97c6.jpeg)
Er is inmiddels redelijk wat te kiezen in de markt van elektrische auto’s, maar echt betaalbaar zijn ze – op enkele voorbeelden na – nog niet echt. Daar gaat Citroën snel verandering in brengen.
Achter de schermen werken de Fransen hard aan een aantal nieuwe elektrischie auto’s. Die auto’s krijgen een ‘supervet’ design en, veel belangrijker nog, een ‘zeer agressieve’ prijsstelling. Dat laat designbaas Pierre Leclercq weten tegenover Autocar.
Prijs nieuwe Citroën
Wat er met dat ‘zeer agressief’ wordt bedoeld? Nou, dat de auto’s net wat goedkoper gaan zijn dan de modellen die nu op de markt te verkrijgen zijn. Denk daarbij aan de MG 4, Fiat 500e en Opel Corsa-e. Die kosten in Nederland respectievelijk 31 en 37 duizend euro. Reken dus op nieuwe elektrische Citroëns die minder dan 30.000 euro kosten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fcl_22017023-6335687e0b37d.jpeg)
“Ik denk dat dat een groot, heel groot voordeel gaat zijn voor een merk als Citroën. Premium merken worden steeds meer premium, en er zijn heel veel mensen die niet het geld hebben om zo’n auto te kopen”, stelt Leclercq.
Oli Concept
Volgens de Fransman zullen de nieuwe modellen stijlkenmerken hebben van de Citroën Ami en de gave Oli, het conceptmodel dat we eind vorig jaar te zien kregen. Een auto waarmee Citroën liet zien dat je met minder batterijen en minder gewicht een heel acceptabele EV kunt bouwen.
Om wat voor modellen het precies gaat, is nog even onduidelijk, al weten we zeker dat de nieuwe C3 Aircross er eentje is. Een auto uit het B-segment dus. “Wat betreft design zijn de auto’s echt supergaaf. We zijn echt opgewonden om deze auto’s op de weg te zetten. De prijzen gaan heel agressief zijn. We kunnen straks alleen maar trots zijn op het feit dat we het hebben gedaan.” Dat belooft wat!
Geen infotainment
Overigens weet Autocar nog iets interessants te melden wat betreft het interieur van de nieuwe auto’s. Om productiekosten te besparen, krijgen de modellen mogelijk géén infotainmentscherm. In plaats daarvan is het in de modellen mogelijk om je eigen smartphone als infotainment te gebruiken. “Je leeft de hele dag in je telefoon. Dus hoe dichter we (de fabrikant, red.) komen bij datgene wat je op je telefoon hebt, hoe beter het is.” De kleine Citroën Ami heeft ook een smartphone-houder in plaats van een aanraakscherm in het dashboard, maar Citroën denkt voor de personenauto’s na over een betere oplossing.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fcl_22018028-6335674b0a0a6.jpeg)
Ook zullen de nieuwe modellen gebruikmaken van het reeds bekende CMP-platform van Stellantis, waar ook auto’s als de Peugeot 208 en Opel Corsa op staan. Ook dat moet de prijs van de nieuwe Citroën-modellen laag houden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’
-
Goed nieuws! Benzine-BMW M3 blijft ‘zo lang mogelijk’ bestaan
-
Jouw kind is de coolste van de buurt met dit elektrische MG’tje
-
Deze Chinese EV is ‘n ster in fileparkeren! Alleen vernielt-ie z’n banden ermee
-
Je mag ook niks! Ferrari wil geen ‘opzichtige’ kleurencombinaties meer
-
Voor deze strakke, zakelijke SUV-occasion betaal je 20.000 euro