Merkenclubs: De Volvo Klassieker Club
In ons land, en over de hele wereld, zijn er tal van enthousiastelingen die hun diepgewortelde passie voor hún merk of model bundelen in clubs. Clubs waarin gezelligheid en evenementen worden gecombineerd met de liefde voor auto’s. Om u kennis te laten maken met deze clubs presenteren zij zich op de site van Autovisie. Deze keer de stelt de Volvo Klassieker Club zich voor.
De VKV is één van de grootste klassiekerverenigingen van Nederland en organiseert diverse activiteiten gericht op gezelligheid en/of techniek. Bedrijfsbezoeken, technische avonden, sleutel- en afsteldagen. En natuurlijk ritten, rally’s en toertochten in binnen- en buitenland, kampeerweekenden en de jaarlijkse Volvo Klassieker Beurs.
De vereniging voor liefhebbers van klassieke Volvo’s is opgericht op 10 oktober 1970 en vierde op 10 oktober 2015 haar vijfenveertigste verjaardag. Oprichter Jouke Witteveen plaatste in 1970 een oproep in de Autokampioen om te peilen of er belangstelling was om een dergelijke club op te richten. En die was er. Nu heeft de vereniging ongeveer vierduizend leden.
“Momenteel heeft de vereniging ongeveer vierduizend leden”
In eerste instantie mochten alleen eigenaren van de modellen PV444, PV544 en Duett lid worden, maar later kwamen daar bezitters met een Amazon, P1800 en 140/240 series bij. De oorspronkelijke naam van de vereniging was V44. De V van Volvo en de cijfers 44 kwamen voor in de type-aanduidingen PV444 en PV544. Nog niet zo lang geleden is de naam veranderd in VKV, Volvo Klassieker Vereniging. Iedere bezitter van een klassieke Volvo kan nu lid worden.
In de vereniging zijn een aantal aparte registers te onderscheiden. Zo zijn de bezitters van een P1800 verenigd in het 1800 Register, de mensen met een zijklepmotor in het Zijklepregister en ontmoeten 140/164-eigenaren elkaar in het 140-164 Register. Er is een register voor GT-liefhebbers en ook voor de PV-bezitters. De jongeren onder de Volvo-rijders hebben zich verenigd in het Jongeren Register.
Om het grote aantal leden goed te kunnen bedienen is het land opgedeeld in een aantal regio’s. Zo zijn te onderscheiden de regio Noord (Groningen, Friesland, Drenthe), Noord-West (Flevoland, Noord-Holland), Oost (Flevo/Gelderland,Overijssel), Midden (Utrecht), West (Zuid-Holland), Zuid (Brabant, Limburg) en Zuid-West ( Zeeland, West-Brabant).
In Elshout in Noord-Brabant is de Volvo Klassieker Onderdelenshop gevestigd, het eigen magazijn waar onderdelen voor de aangesloten typen gekocht kunnen worden. Leden kunnen ook een beroep doen op de technische commissie. Verspreid over het land zijn deze techneuten beschikbaar voor vragen. Tegen een kleine vergoeding taxeren zij ook. Dit alles volgens de richtlijnen van de FEHAC.
“Zesmaal per jaar komt het Volvo Klassieker Magazine uit”
Zesmaal per jaar komt het Volvo Klassieker Magazine uit. Een blad in full color met een keur van artikelen: verslagen van activiteiten, technische artikelen, aankondigingen, een klassiek gesprek en verslagen uit de regio’s.
In september wordt de Volvo Klassiekerbeurs georganiseerd. Dit is de grootste beurs in Europa op dit gebied. Uit allerlei landen komen dan de liefhebbers naar deze beurs.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder