Mercedes-Benz SL officieel onthuld in Los Angeles
De Los Angeles Auto Show is begonnen en daar introduceert Mercedes-Benz de opgefriste SL. De eerste foto’s van de roadster lekten vorige week al uit, maar nu weten we ook alle technische details.
De SL komt in vier gedaanten op de markt: de SL 400 heeft een 3,0 liter twinturbo zescilinder met 367 pk (was 333 pk), de SL 500 een 4,7 liter V8 met 455 pk (ongewijzigd), de SL 63 een 5,5 liter twinturbo V8 met 585 pk (was 537 pk) en de SL 65 een 6,0 liter twinturbo V12 met 630 pk (ongewijzigd).
Bij alle motoren wordt het vermogen via een nieuwe negentraps automatische transmissie naar de achterwielen gebracht. De topsnelheid van alle SL’s is afgeregeld op 250 km/h (bij de AMG’s kan de top tegen betaling worden verhoogd naar 280 km/h). De acceleratietijden lopen niet bijster veel uit elkaar: de SL 400 doet 0 – 100 km/h in 4,9 seconden, terwijl de SL 500, SL 63 en SL 65 respectievelijk 4,3, 4,1 en 4,0 seconden nodig hebben.
“De Mercedes-Benz leunt in bochten maximaal 2,65 graden naar binnen”
De SL 400 en 500 hebben volgens Mercedes-Benz een AMG-styling meegekregen. Ze zijn getooid met een grote ‘diamant’-grille, koplampen die lijken op die van de AMG GT en een bumperpartij met flinke luchtinlaten. Aan de achterzijde vallen de anders gestileerde lichten op, de forse diffuser en de verchroomde uitlaten. De AMG’s hebben een ander front en koolstofvezel accenten.
In het interieur zien we een grotere digitale display in de middenconsole, een ander klokje en een andere knop om de verschillende rijmodi te kiezen: Individual, Comfort, Sport, Sport + en Race. Het elektrohydraulische klapdak kan tot een snelheid van 40 km/h worden geopend. Nieuw is de afscheiding van de bagageruimte, die zich automatisch aanpast aan de positie van het dak.
Ook nieuw voor de SL is Active Body Control met ‘curve tilting’. Dat laatste betekent dat de Mercedes-Benz in bochten maximaal 2,65 graden naar binnen leunt bij snelheden van 15 tot en met 180 km/h. Het systeem reduceert, volgens de fabrikant, het effect van dwarsversnelling voor de inzittenden.
De geüpdatete Mercedes-Benz SL is vanaf april 2016 leverbaar. Wat dan de prijzen zijn van de luxe roadster is nog niet bekend.
De voorgangers
De Mercedes-Benz SL – wat staat voor Sport Leicht – bestaat al sinds 1952: eerst voor op het circuit, maar twee jaar later ook als straatauto. De 300 SL begon zijn leven in 1954 als coupé (de befaamde Gullwing) en werd later afgelost door de 300 SL Roadster en zijn goedkopere broertje 190 SL Roadster. In de decennia daarna volgden nog vijf generaties, waarvan de R107 de langste adem had. Die bleef van 1972 tot en met 1989 op de markt.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198, 1957 – 1963)
Mercedes-Benz 190 SL (W121, 1955 – 1963)
Mercedes-Benz SL (W113, 1963 – 1971)
Mercedes-Benz SL (R107, 1972 – 1989)
Mercedes-Benz SL (R129, 1989 – 2001)
Mercedes-Benz SL (R230, 2001 – 2012)
Mercedes-Benz SL (R231, 2012 – heden)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!