Dit is de Mercedes-Benz S65 AMG Final Edition
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-s65-amg-final-edition-9.jpg)
Mercedes-Benz gaat stoppen met de V12-motor, maar laat de krachtbron geen stille dood sterven. In de Mercedes-Benz S65 AMG Final Edition – gelimiteerd op 130 exemplaren – worden de laatste twaalfcilinders gemonteerd.
Emissie-eisen
De 6,0-liter V12 biturbo met 630 pk en 1.000 Nm was lange tijd een vast onderdeel van het leveringsprogramma van de S-Klasse, maar in tijden van steeds strengere emissie-eisen is er gewoon geen toekomst voor een dikke twaalfpitter met een CO2-uitstoot van 325 gram per kilometer. Met veel compactere motoren kan een soortgelijk vermogen worden verkregen. Ter vergelijking: de Mercedes-AMG S 63 4Matic+ – uitgerust met een 4,0-liter biturbo V8 – schopt het al tot 612 pk en 900 Nm in combinatie met een CO2-uitstoot van 255 g/km.
Last hurrah
Hoe dan ook, de Mercedes-Benz S65 AMG Final Edition is de spreekwoordelijke last hurrah van de V12 biturbo bij Mercedes-Benz. De uitvoering is uitgerust met vrij alle toeters en bellen die je in en op de S-Klasse kunt krijgen. Uniek zijn de 20-inch bronskleurige wielen en de in hoogglans zwart uitgevoerde einduitlaatstukken. De S 65 Final Edition is uitsluitend leverbaar in hoogglanzend obsidiaanzwart metallic. In het interieur gebruikt Mercedes-Benz zwart nappaleder met koperkleurige contrastsiernaden maar ook sierdelen van carbon met dunne ingeweven koperkleurige draden. Koperkleurige contrasten zijn ook te vinden in de siernaden van de vloermatten. Op de middenconsole verwijst de Edition-plaquette ‘1 of 130’ naar de gelimiteerde oplage.
Inclusief AMG-indoor car cover
De koper van een Mercedes-Benz S65 AMG Final Edition krijgt altijd een op maat gemaakte AMG-indoor car cover met het opschrift ‘AMG S 65 Final Edition’ in de passende kleur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-s65-amg-final-edition-9.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie