Mercedes-Benz E 300 de is nieuwe diesel-PHEV
![](https://img.autovisie.nl/images/L25Z-TpkMwSGw3qlPJqZY4S8fPo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmercedes-benz-e-300-de-limousine-4.jpg)
Onder de naam E 300 de – jawel de ‘de’ hoort er ook bij – introduceert Mercedes-Benz een nieuwe plug-in hybride-variant van de E-Klasse. Hij is leverbaar als Limousine en Estate.
Aandrijflijn
Geen benzinemotor, maar een dieselkrachtbron voor deze e 300 de. De aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter viercilinder OM 654-dieselmotor met 194 pk in combinatie met een 122 pk sterke EQ Power-unit. Die laatste is geïntegreerd in de 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie. Het systeemvermogen komt uit op 306 pk met zelfs 700 Nm aan koppel. Klinkt niet verkeerd. De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt 5,9 seconden en de topsnelheid komt uit op 250 km/h.
13,5 kWh accupakket
De elektrische topsnelheid bedraagt 130+ km/h. Volgens Mercedes-Benz kan de E 300 de dankzij een 13,5 kWh accupakket – geplaatst net achter de achterbank – maximaal 54 kilometer volledig elektrisch rijden (Estate: 52 kilometer). Het gecombineerde brandstofverbruik komt uit op 1,7 l/100 km. Over oplaadtijden is niets bekend.
ECO-hulpje
Mercedes-Benz heeft een ECO-assistent ontwikkeld om zo efficiënt mogelijk te rijden. De auto geeft bijvoorbeeld aanwijzingen op momenten dat het raadzaam is om het gaspedaal los te laten omdat de auto een snelheidslimiet nadert. De auto heeft verder een ‘zeilfunctie’ en recuperatie-aansturing. Het systeem gebruikt hiervoor navigatiedata, verkeersbordenherkenning en de informatie van belangrijke veiligheidsassistenten (radar en stereocamera). De Mercedes-Benz E 300 de kost op z’n minst 68.414 euro. Hij is per direct te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?