Mercedes-AMG geeft instapversie van de SL vier cilinders minder
![Mercedes-AMG SL 43](https://img.autovisie.nl/images/Ip1-OHVzBxSVNZdNx-kdihqVsRY=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F21C0500_014.jpg)
Het is een feit: de instapversie van de Mercedes-AMG krijgt een viercilinder. De Duitsers presenteren vandaag de specificaties die bij het model horen.
Dat de toekomst van Mercedes-AMG bij elektromotoren en kleinere krachtcentrales ligt, weten we al een tijdje. Het levert bovendien al beresterke vierpitters in diens auto’s en ook de instapversie van de kakelverse SL krijgt er nu een.
M139
Het model draagt de toevoeging 43 en krijgt de M139 viercilinder onder de kap. Die is goed voor een vermogen van 381 pk en heeft een koppel van 480 Nm. Da’s niet alles, want de instapper heeft ook een boost-functie, waarin het systeemvermogen kortstondig met 14 pk wordt verhoogd. Dat is mogelijk door de toevoeging van een mild-hybride systeem en een elektrische turbo. De krachtcentrale wordt in de Mercedes-AMG SL 43 overigens altijd gekoppeld aan een negentraps automaat, die het vermogen naar enkel de achterwielen stuurt.
![](https://img.autovisie.nl/images/mvz16R1CMglzKqQQk7ReUiE174I=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F21C0500_027.jpg)
Hoe zit het dan met de prestaties? Die zijn niet verkeerd. De flinke SL 43 is in staat om binnen 4,9 seconden naar 100 km/h te sprinten. De rek is er pas uit bij 275 km/h. En dat terwijl-ie ook nog redelijk zuinig met benzine omspringt. Mits je je rechtervoet onder controle houdt, natuurlijk. Dan is volgens de autobouwer een verbruik van 1 op 11 mogelijk. En de lagere CO2-uitstoot van 201 tot 214 gram per kilometer drukt ook flink op de Nederlandse prijzen. Die zijn er echter nog niet.
![](https://img.autovisie.nl/images/FWUGbOkI3rthV0X8iQCRFU7SEIA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F21C0500_037.jpg)
Rond in plaats van hoekig
Wil je straks van een afstandje in staat zijn om zo’n 43 te herkennen, kijk dan naar de uitlaateindstukken. Die zijn op deze instapversie rond in plaats van hoekig, zoals op de versies met V8-motor. Ook heeft-ie een iets andere voor- en achterbumper ten opzichte van z’n krachtigere broers. Standaard staat de instapversie op 19-inch lichtmetaal, al zijn 20- of 21-inch exemplaren natuurlijk ook mogelijk.
![](https://img.autovisie.nl/images/Px5blwHLDrwmXGT5LaMAkMXx06Q=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F21C0500_007.jpg)
Wanneer de Mercedes-AMG SL 43 naar Nederland komt, is nog niet bekend. Prijzen maakt de importeur naar verwachting wel spoedig bekend.
![Mercedes-AMG SL 43](https://img.autovisie.nl/images/i3JwVkHBrb4C6m8ZnRDLZb38UA0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F21C0500_001.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?