Na bezoekje aan deze tuner is je Mercedes sterker dan F1-auto en je banksaldo weg
De Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé– adempauze – is van zichzelf geen slome auto. De 4.0-liter V8 in het vooronder levert 639 pk, waarmee je in 3,2 seconden naar 100 km/h sprint. De E Performance-variant doet er nog een schepje bestaande uit 204 pk bovenop en dringt die sprinttijd terug tot slechts 2,9 seconden. Toch kan het altijd gekker, zo bewijst RennTech. Na een bezoekje aan deze tuner is je Mercedes-AMG GT 63 sterker dan een Formule 1-auto en je portemonnee leeg.
De Amerikaanse tuner levert namelijk het zogenaamde RIIIx Performance Package, een tuningpakket waarmee het vermogen wordt opgekrikt tot bijna 1.200 pk. Daarmee is de forse vierdeurscoupé sterker dan een moderne Formule 1-auto die een kleine 1.000 pk perst uit een 1,6-liter V6 hybridemotor. Dat de bolide van Max Verstappen ruim anderhalve ton minder weegt dan de Mercedes-AMG GT 63, laten we voor het gemak even achterwege.
Mercedes-AMG GT 63 sprint bijna net zo snel als F1-auto
De Mercedes wordt nog altijd zoekgereden door een Formule 1-auto, dat staat buiten kijf. Toch kan de GT 63 tijdens een 0 tot 100-sprintje een Formule 1-auto opvallend goed bijbenen. Een door RennTech aangepakte Mercedes-AMG GT 63 weet van 0 naar 60 mp/h (dus net geen 100 km/h) te sprinten in 2,44 seconden. Een fractie trager dan een F1-auto. Hoewel de Mercedes de quarter mile in minder dan 10 seconden aflegt, geeft een Formule 1-auto de AMG boven de 100 km/h wel het nakijken. In de koningsklasse van de autosport duurt een sprint van 0 tot 200 km/h slechts zo’n 4,5 seconden.
Opvallend is dat de hoeveelheid koppel niet aanzienlijk stijgt. Sterker nog, een getunede Mercedes-AMG GT 63 heeft met maximaal 1.257 Nm aan koppel minder koppel dan de standaard E Performance-uitvoering, die qua koppel bijna net zo sterk is als een DAF-truck.
Gaat deze elektrische Porsche het Nürburgring-record verpulveren?
Desalniettemin een indrukwekkende tune waar flink wat bij komt kijken: een andere ECU, grotere turbo, betere downpipe, andere intercooler en een brandstofsysteem dat de extra vraag aankan is slechts een deel van de lange lijst aan upgrades. Ook de luchtinlaat, de remmerij en het uitlaatsysteem van de Mercedes-AMG GT 63 worden onder handen genomen.
Gigantisch prijskaartje
De meesten zullen fan zijn van nog meer vermogen. Of je dat ook geldt voor de aftermarket wielen, strepen en andere schreeuwerige stickers is maar de vraag. Zeker als je je bedenkt dat het tuningpakket voor de Mercedes-AMG GT 63 omgerekend een kleine 90.000 euro kost.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard