McLaren Speedtail is snelste McLaren ooit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmclaren_speedtail_9_012200a10cf109c9.jpg)
En nu officieel dan. Dit is de McLaren Speedtail. Hij is de spirituele opvolger van de legendarische F1 en de snelste McLaren ooit gebouwd. De 1050 pk sterke hyper-GT haalt een top van 403 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmclaren_speedtail_9_012200a10cf109c9.jpg)
Zijn druppelvormige carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel en voor een supersportwagen behoorlijk lang. De Speedtail meet 5,2 meter in de lengte. Ter vergelijking: een McLaren 720S is maar liefst 70 centimeter (!) korter. Opvallend zijn verder de afdekkappen op de voorwielen. Die bewegen niet mee, maar blijven stilstaan en zijn bedoeld om de luchstroom rondom de auto te optimaliseren. Andere opmerkelijke details zijn de achterste kleppen van de actieve aerodynamica. Die lijken als vellen papier omhoog te vouwen en hebben geen zichtbare naad bij het scharnierpunt.
Velocity Mode
In tegenstelling tot de McLaren Senna – die vooral zo snel mogelijk een circuit moet kunnen ronden – is de Speedtail vooral gericht op straatgebruik. Hij moet in staat zijn om lange afstanden op hoge snelheid af te leggen. Zijn exterieur is verregaand gedicteerd door de windtunnel. Spiegels heeft hij niet. Kleine cameraatjes klappen uit het plaatwerk voor de voorwielen en projecteren hun beelden op schermen onderaan de a-stijlen. Als de bestuurder de zogeheten Velocity Mode inschakelt, worden de camera’s ingeklapt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmclaren_speedtail_5_01d2019d0c00082c.jpg)
Alleen als die rijmodus is geactiveerd, haalt de Speedtail zijn topsnelheid van 403 km/h. Hij wordt dan automatisch 35 millimeter dichter bij het asfalt gelegd, waardoor hij op dat moment nog maar 1,12 meter hoog is. Achterin de Speedtail ligt een 4,0 liter twinturbo V8 die samen met een elektromotor goed is voor 1050 pk. Over een 0-100-tijd rept McLaren niet. Bijna opschepperig noemt de Britse sportwagenfabrikant alleen de sprint van stilstand naar 300 km/h, die in 12,8 seconden geklaard moet zijn. Een Bugatti Chiron doet daar 13,6 seconden over.
Drie personen
Verwijzingen naar de McLaren F1 zijn te vinden in de zijruiten van de Speedtail (die slechts deels open kunnen) en in de cockpit. Want net als in zijn illustere voorganger is in de nieuweling plaats voor drie personen. De bestuurder zit in het midden, de twee passagiers daar schuin achter. Het dashboard bestaat uit drie schermen en een aantal bedieningselementen in het plafond, zoals de startknop en de knoppen voor de automatische transmissie. Zonnekleppen heeft de Speedtail niet. In plaats daarvan is de het glas van de voorruit (en ook dat van het dak) deels elektrochromatisch te verduisteren.
2 miljoen euro
De 386 km/h snelle McLaren F1 – die van 1998 tot en met 2007 de snelste productieauto ter wereld was – werd in een oplage van 106 exemplaren geproduceerd en de Speedtail volgt dat voorbeeld. Ze zijn (uiteraard, kunnen we wel zeggen) allemaal al verkocht. De Speedtail is daarbij een stuk duurder dan de Senna. Die laatste kostte in Nederland iets meer dan 1 miljoen euro. Reken voor de Speedtail op een prijs van minimaal 2 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?