McLaren Senna had volgens Novitec nog niet genoeg vermogen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fmclaren-senna-tuning-novitec-9-1.jpg)
Paardenkrachten heb je nooit genoeg, zo luidt het credo van verschillende tuners. Zo ook die van Novitec, dat de McLaren Senna onder handen heeft genomen.
De McLaren Senna krijgt vanuit de fabriek in Woking, Surrey al behoorlijke prestaties mee. De hypercar heeft een motorvermogen (twin-turbo V8) van 800 pk en een koppel van 800 Nm, en genereert liefst 800 kg downforce bij een snelheid van 250 km/h. Binnen 2,8 seconden sprint de extreme sportwagen naar 100 km/h, binnen 6,8 en 17,5 seconden tikt-ie respectievelijk de 200 en 300 km/h aan.
Motormanagement
Maar dat was volgens Novitec niet voldoende. De tuner heeft nog meer vermogen uit de achtcilinder weten te persen. Door onder andere een nieuw motormanagement- en een custom uitlaatsysteem heeft de Novitec Senna maar liefst 900 pk en 888 Nm. Daarmee sprint de Senna niet binnen 2,8, maar 2,7 seconden naar de 100 km/h. Van de 0-200 km/h-tijd gaat 0,3 seconden af (6,5 seconden).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2Fmclaren-senna-tuning-novitec-13-1.jpg)
Het uitlaatsysteem komt van de hand van Inconel en is ook te bestellen zónder de motorupgrade. Het systeem bevat twee (in plaats van drie) uitlaatpijpen met een diameter van 95 milimeter, uitgevoerd in glanzend of mat zwart.
Vossen
De getunde hypercar heeft ook andere wielen, die door Novitec en Vossen samen en specifiek zijn gebouwd. De twee voorste wielen zijn 20-inch groot, de twee achterste 21-inch. Pirelli verzorgt de P Zero’s, met 255/30 voor en 325/25 achter. Klanten hebben voor de wielen ook de keuze uit 72 kleuren.
Wie dat allemaal nog niet genoeg vindt, kan het interieur van de Senna nog verder personaliseren met verschillende kleuren leer en alcantara. Zelf even uitzoeken hoe dat er allemaal in het echt uitziet? Zie de video hieronder!
Wie overigens een extremere Senna wilde, kon ook aankloppen bij McLaren zelf. Met de nadruk op kon, want de autobouwer vervaardigde 75 GTR‘s die allemaal direct verkocht waren nadat het model werd aangekondigd. Wat zijn dan de verschillen met een ‘normale’ Senna? De GTR is 34 millimeter lager, 10 kilogram lichter en 77 millimeter breder (achter 68 millimeter). Aerodynamische aanpassingen zorgen op die auto voor 200 kilogram meer downforce, waardoor die bij een snelheid van 250 km/h 1000 kilogram bedraagt. Het motorvermogen bedraagt 825 in plaats van 800 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit zijn de 10 meest teleurstellende auto’s volgens Amerikaans onderzoek
-
BMW is bezig met geursproeiers onder het logo
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter