McLaren blijft huidige motorenleverancier trouw
McLaren heeft opnieuw een contract met het Engelse Ricardo getekend voor de levering van motoren. De twee partijen werken al sinds 2011 samen. Ricardo bouwt voor de Engelse sportwagenleverancier de 3,8 en 4,0 liter V8-motor, zoals die in bijvoorbeeld de 570 GT en 720S worden geleverd.
De aankondiging van de motorendeal volgt geruime tijd nadat McLaren zijn plannen voor de toekomst bekend maakte. De Engelse sportwagenbouwer liet weten van de conventionele verbrandingsmotor over te gaan naar elektrificatie voor de krachtbronnen en ontwikkelt zelfs een volledig elektrische aandrijflijn. Nu blijkt dat de toekomstige aandrijflijnen ook van Ricardo worden betrokken. McLaren liet eerder weten met achttien nieuwe modellen te komen.
Verdubbeld
Ricardo bouwt sinds begin dit decennium de motoren voor McLaren. De productie heeft in Shoreham plaats, waarna de blokken naar Woking worden getransporteerd. Tot op heden zijn meer dan 15.000 krachtbronnen vervaardigd en achterin een McLaren gelepeld. Bijna een derde van de motoren werd afgelopen jaar gemaakt.
Van 540C tot Senna
In de eerste productie-auto van McLaren hing een 3,8 liter V8-motor met turbo’s en een vermogen van 600 pk. De motoroutput van deze MP4-12C, die later 12C werd gedoopt, werd al vrij snel opgevoerd tot 625 pk, waarbij bestaande motoren dezelfde motorupgrade konden krijgen. Met de introductie van opvolger 650S steeg het vermogen tot 650 pk. De latere limited edition 675LT beschikte over een… juist 675 pk-variant. Hetzelfde blok lepelt McLaren in de Sport Series, zij het met 540, 570 en 600 pk uit de 3.8 V8 twin turbo, die in de P1 tot 737 pk komt. Voor de 720S vergrootte McLaren de cilinderinhoud tot 4,0 liter en steeg het vermogen tot 720 pk. Het blok levert in de Senna 800 pk.
Productievolumes:
540C + 570S: geen opgave
600 LT: 1.000 stuks
MP4-12C: 3.400
650S: 3.600
675 LT: 1.000
720S: geen opgave
P1: 376
Senna: 500
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom Audi ineens 74 procent (!) minder winst maakt
-
De #5 is de allergrootste Smart ooit
-
Duik in de prijslijst: Dacia Spring interessanter dan ooit?
-
Elon Musk: ‘Koop verborgen range Tesla Model Y voor 1.850 euro’
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in
-
Na ontslagen op ontslagen volgen bij Tesla… nóg meer ontslagen
-
Slachtofferhulp boos op vaste klanten CJIB: ‘Gek dat we dit toelaten’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto