Mazda breidt Skyactiv uit met Vehicle Dynamics
Mazda kent de laatste jaren hernieuwd succes, met dank aan de Skyactiv-techniek van het merk. Nu wordt de volgende stap gezet met Skyactiv Vehicle Dynamics.
Skyactiv
Het Japanse merk wil het rijgedrag van de modellen beter beteugelen door nieuwe technieken onder deze noemer uit te rollen. De eerste in die reeks heet G-Vectoring Control (GVC). Deze technologie laat het motorkoppel variëren op basis van de stuurinput van de bestuurder. Hierdoor wordt de verticale belasting op elk wiel verbeterd, wat zowel voor meer tractie als comfort moet zorgen.
GVC is een softwarematig systeem, dus het voegt geen extra gewicht aan de auto toe. Volgens Mazda is het vooral effectief op wegen met ongelijkmatig wegdek (zoals onverharde wegen) of gladde ondergronden, bijvoorbeeld door regen- of sneeuwval.
Mazda
De eerste Mazda die standaard al voorzien is van GVC, is de vernieuwde 3. Pas eind dit jaar komt deze C-segmenter naar Nederland, maar het model is nu al gelanceerd in thuisland Japan. Elk autotype met een Skyactiv-motor en -chassis zal volgens het merk gebruik kunnen maken van GVC.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)