Mazda breidt Skyactiv uit met Vehicle Dynamics
Mazda kent de laatste jaren hernieuwd succes, met dank aan de Skyactiv-techniek van het merk. Nu wordt de volgende stap gezet met Skyactiv Vehicle Dynamics.
Skyactiv
Het Japanse merk wil het rijgedrag van de modellen beter beteugelen door nieuwe technieken onder deze noemer uit te rollen. De eerste in die reeks heet G-Vectoring Control (GVC). Deze technologie laat het motorkoppel variëren op basis van de stuurinput van de bestuurder. Hierdoor wordt de verticale belasting op elk wiel verbeterd, wat zowel voor meer tractie als comfort moet zorgen.
GVC is een softwarematig systeem, dus het voegt geen extra gewicht aan de auto toe. Volgens Mazda is het vooral effectief op wegen met ongelijkmatig wegdek (zoals onverharde wegen) of gladde ondergronden, bijvoorbeeld door regen- of sneeuwval.
Mazda
De eerste Mazda die standaard al voorzien is van GVC, is de vernieuwde 3. Pas eind dit jaar komt deze C-segmenter naar Nederland, maar het model is nu al gelanceerd in thuisland Japan. Elk autotype met een Skyactiv-motor en -chassis zal volgens het merk gebruik kunnen maken van GVC.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’