Mazda breidt Skyactiv uit met Vehicle Dynamics
Mazda kent de laatste jaren hernieuwd succes, met dank aan de Skyactiv-techniek van het merk. Nu wordt de volgende stap gezet met Skyactiv Vehicle Dynamics.
Skyactiv
Het Japanse merk wil het rijgedrag van de modellen beter beteugelen door nieuwe technieken onder deze noemer uit te rollen. De eerste in die reeks heet G-Vectoring Control (GVC). Deze technologie laat het motorkoppel variëren op basis van de stuurinput van de bestuurder. Hierdoor wordt de verticale belasting op elk wiel verbeterd, wat zowel voor meer tractie als comfort moet zorgen.
GVC is een softwarematig systeem, dus het voegt geen extra gewicht aan de auto toe. Volgens Mazda is het vooral effectief op wegen met ongelijkmatig wegdek (zoals onverharde wegen) of gladde ondergronden, bijvoorbeeld door regen- of sneeuwval.
Mazda
De eerste Mazda die standaard al voorzien is van GVC, is de vernieuwde 3. Pas eind dit jaar komt deze C-segmenter naar Nederland, maar het model is nu al gelanceerd in thuisland Japan. Elk autotype met een Skyactiv-motor en -chassis zal volgens het merk gebruik kunnen maken van GVC.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland