Lotus Emira sterk uit de startblokken in Benelux
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSW-LOTUS-EMIRA-SRa.jpg)
Na zijn start in Nederland is de Lotus Emira nu zijn Benelux-toer in België aan het afronden. De Engelse sportwagen bracht per dealer een bezoek van twee dagen, waarna het verder Europa in trekt. De nieuwste telg uit Hethel is gewild, zo blijkt.
In Nederland heeft Van der Kooi Sportscars reeds 27 orders mogen ontvangen. Het grote deel van de bestelling kwam van Lotus-bezitters die de tweezits sportcoupé op basis van slechts een foto bestelden. Tijdens de presentatie op Nederlands grondgebied kwamen daar nog enkele bestellingen bij, terwijl de komende dagen enkele bezoekers hun aanwezigheid tijdens de tijdelijke showroomonthulling zullen omzetten in de bestelling.
Orders in België
Van de vier Belgische vertegenwoordigers was alleen Lotus Antwerpen bereikbaar. De dealer laat weten reeds dertig keiharde orders te hebben ontvangen. Het dealerbedrijf liet de Emira afgelopen maandag en dinsdag aan meer dan 300 genodigden zien. Inmiddels staat de Emira elders in België waar de dealers druk doende zijn met of de presentatie of de voorbereidingen voor de lokale onthulling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSW-LOTUS-EMIRA-SRb.jpg)
Nederland kiest viercilinder, België de V6
De Emira keert pas vanaf mei terug op Nederlands en Belgisch grondgebied. In april start de bouw van de sportcoupé. Zowel de rechtsgestuurde als de linksgestuurde modellen zullen meteen beschikbaar zijn. In eerste instantie komt de Emira met een motorisering, een 3,5 liter V6-motor van Toyota. De supercharged krachtbron met zo’n 400 pk wordt later vergezeld door een 2,0 liter viercilinder turbomotor van Mercedes-AMG. Deze 375 pk sterke krachtcentrale volgt in de zomer van 2022.
Het overgrote deel van de Nederlandse kopers wacht op de financieel aantrekkelijke viercilinder. Nu vermeldt meer dan driekwart van de orders de viercilindermotorversie. In België daarentegen staat op iets minder dan de helft van de bestelformulieren de vierpitter. Het gros kiest daar voor de V6-uitvoering, wat volgens Lotus Antwerpen te danken is aan de beschikbaarheid van een handbak. De manuele transmissie wordt met uitsterven bedreigd. De handgeschakelde transmissie is op de Emira louter in combinatie met de V6-motor beschikbaar. De viercilinder krijgt standaard een automaat met dubbele koppeling, terwijl op de V6 keuze is uit een handbak en conventionele automaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSW-LOTUS-EMIRA-SRc.jpg)
Sjoerds Weetjes 266
Wil je alles weten over de Lotus Emira, kijk dan zeker Sjoerds Weetjes 266.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt