De Lister Knobbly was in de jaren vijftig een succesvolle racewagen. Een versie voor op de openbare weg kwam er nooit. Tot nu, want Lister heeft zojuist de eerste nieuwe Knobbly op kenteken gezet. Er worden niet meer dan tien gebouwd.

Lister KnobblyLister Knobbly


En dat is zeker niet zo'n gemakkelijke 'cash grab' voor Lister als het lijkt. De Knobbly heeft weliswaar een stevige vanafprijs van 225.000 pond (zo'n 266.000 euro), maar dan heb je ook een auto die op de originele mallen van zestig jaar geleden is gemaakt. Sterker nog, er zijn zelfs drie voormalige Lister-technici uit hun pensioen weggelokt om het productieproces van de kersverse Knobbly te overzien.

"Er zijn zelfs drie voormalige Lister-technici uit hun pensioen weggelokt"

De aluminium carrosseriedelen van de Lister worden dan ook volledig met de hand geklopt (duurt 500 uur) en moderne zaken als tractiecontrole, stuurbekrachtiging en ABS heeft hij niet. Wel heeft hij de beschikking over een 4,2 liter zescilinder lijnmotor van Jaguar (uit de XK120) of een meer racy 3,8 liter unit uit de Jaguar D-Type. Beide worden gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak.

Lister KnobblyLister Knobbly


De Knobbly 4.2 levert 350 bhp, accelereert in 4,7 seconden naar 97 km/h (60 mph) en haalt een topsnelheid van 257 km/h. Zijn 3.8-broeder zet daar een vermogen van 330 bhp tegenover en een gewicht van slechts 787 kilogram. Daardoor gaat de minst krachtige, maar duurste van de twee Listers (hij kost 295.000 pond, oftewel 349.000 euro) in 4,3 seconden naar 97 km/h (60 mph) en houdt hij het pas bij 291 km/h (!) voor gezien.

LEES OOK: LISTER LE MANS - XJS MET PETJE ACHTERSTEVOREN

Overigens is deze Knobbly met een kenteken niet het eerste product van het 'moderne' Lister, dat sinds 2013 weer actief is. Twee jaar geleden introduceerde het merk een raceversie van de Knobbly. Hiervan werden eveneens slechts tien gebouwd en moesten toen 380.000 pond opbrengen (nu zo'n 450.000 euro).