Lexus doopt eerste volledig elektrische model RZ
![Lexus RZ](https://img.autovisie.nl/images/v29T7wklPCrSHBPQOlPGcEKcTuU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FIMG_3442.jpg)
De eerste, specifiek als elektromodel ontwikkelde Lexus krijgt de naam RZ. Dat heeft de autobouwer bekendgemaakt tijdens een grootste presentatie in Brussel, waar het zijn toekomstplannen voor elektromodellen ontvouwde. De Lexus RZ, oftewel ‘Recreational Zero’, wordt halverwege 2022 voorgesteld.
De aanduiding Lexus RZ werd al in de zomer van 2020 in de Verenigde Staten, Australië en Europa gedeponeerd en de fabrikant registreerde de aanduiding half oktober in verschillende Aziatische merken. Daarmee geeft het merk aan dat de RZ een wereldspeler wordt en in tal van markten leverbaar wordt. De fabrikant liet overigens ook de aanduiding Lexus RZ 450e vastleggen. De E is de naam staat voor Electric, maar dat is overdreven aangezien de RZ reeds voor elektromodel staat. De crossover – vandaar de R in de naamgeving – stoot geen CO2 uit. Vandaar de Z van Zero in de aanduiding.
![lexus](https://img.autovisie.nl/images/ZkSVi1DRgY9ntqOsdmwAu6Z-9Jo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FMar30_LEX-LFZ-CY21-0017_1x1.jpg)
Alleen elektrisch
De RZ is specifiek als elektromodel ontwikkeld. Hij staat op Toyota’s e-TNGA-platform, dat Lexus voor louter elektrisch aangedreven modellen gebruikt. De gehele architectuur is rondom de elektrische aandrijflijn ontwikkeld. Het accupakket bevindt zich tussen de wielen en maakt deel uit van de structuur van het koetswerk. De elektromotor heeft een plekje aan de voorzijde gekregen, terwijl een tweede krachtbron achterin wordt geplaatst. De fonkelnieuw ontwikkelde aandrijflijn en platform worden voor de RZ verpakt in een crossover-koetswerk, dat grote gelijkenissen vertoont met de koetswerkvorm van de Toyota bZ4x.
LF-Z Electrified
De Japanners presenteerden overigens al eerder een studiemodel, zoals hier afgebeeld. Daarmee liet het merk zien hoe de toekomstige elektro-auto er uit komt te zien. Het studiemodel van de crossover was 4,88 meter lang en kwam in de breedte tot liefst 1,96 meter. De hoogte bedroeg 1,60 meter. De maatvoering wijkt sterk af van die van de Toyota bZ4X. Overigens luisterde het conceptmodel naar de naam LF-Z Electrified. LF staat traditioneel bij het merk voor Lexus Future. De erachter geplakte Z gaf dus al aan met welke naam de wereld rekening moest houden.
![Lexus UX300e](https://img.autovisie.nl/images/-C_iyUVaqziI6UaBhYC_WwoMwi8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FDe-Lexus-UX-300e-Electric-gebouwd-volgens-Lexus-DNA-2.jpg)
Lexus UX300e
Voor Lexus is de RZ de tweede elektro-auto binnen het programma. Het merk levert al de UX300e, maar dat model deelt zijn technische basis met de benzineversies van de compacte crossover. De RZ is louter voor elektro-aandrijving ontwikkeld.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?