Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!
Daar is-ie dan, de gloednieuwe Lamborghini Revuelto. Vanochtend konden we het model al op uitgelekte beelden zien. Nu is de opvolger van de Aventador in vol ornaat te aanschouwen.
Niet alleen het volledige design is nu te zien, ook weten we meer specificaties van de aandrijflijn. Belangrijke informatie, het is immers de eerste plug-in-hybride van Lamborghini.
De Revuelto is Lamborghini’s eerste plug-in hybride
Achter de voorstoelen, onder de motorkap, ligt een atmosferische 6,5-liter V12 die hulp krijgt van drie elektromotoren. De aandrijflijn van de Lamborghini levert 1.001 pk. De krachten worden verdeeld over alle vier de wielen. De V12 is goed voor 813 pk bij 9.250 toeren per minuut, de rest van het vermogen is te danken aan de elektromotoren.
De aandrijflijn werd eerder al door Lamborghini naar buiten gebracht. Toen was nog niet bekend dat deze set-up in de Revuelto zou verschijnen.
De drie elektromotoren zijn gekoppeld aan een accu met een capaciteit van 3,8 kWh. De elektromotoren zijn dan ook niet echt bedoeld om elektrisch mee te rijden – al kan dat wel tot 10 kilometer, maar meer om een flinke boost te geven en wat CO2-uitstoot te besparen. Het accupakket is in 6 minuten weer volledig op te laden. Mede door de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten sprint de nieuwe supercar van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,5 seconden. De topsnelheid ligt boven de 350 kilometer per uur.
De Lamborghini Revuelto heeft 13 rijmodi. In EV-modus heb je 180 pk op de voorwielen en kan je 10 kilometer elektrisch rijden.
Het design van de nieuwe Lamborghini Revuelto is typisch te herkennen als een Lamborghini. Met koplampen die lijken op de Sian en achterspatborden die lijken op die van de Diablo, is het onmiskenbaar een auto van de Italiaanse fabrikant.
In het interieur zijn digitale schermen geplaatst van 12,3 en 8,4 inch, waarvan de grootste achter het stuur is te vinden. De bijrijder krijgt ook een schermpje van 9,1 inch om bijvoorbeeld de snelheid en het toerental te zien.
Wat het model kost en wanneer de eerste exemplaren uitgeleverd worden, is nog onduidelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair
-
Elektrische auto kopen? Bij MG krijg je nu duizenden euro’s korting