Lamborghini bouwt zeshonderd keer Aventador SV
![](https://img.autovisie.nl/images/2ThYZ5LtfIik82ePgL-3qcY2pIE=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flamborghini_aventador_lp_750-4_superveloce_6-e1429719407660.jpeg)
DJ Afrojack – in wiens paspoort gewoon Nick van de Wall staat – heeft een Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce gekocht. Daarmee is hij één van zeshonderd gelukkigen, want meer exemplaren bouwt de sportwagenfabrikant uit Sant’Agata Bolognese niet.
![](https://img.autovisie.nl/images/pX1P5-aAa6c7ommRLgUwiLd7qNU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flamborghini_aventador_lp_750-4_superveloce_4-e1429718737809.jpeg)
In vergelijking met de ‘gewone’ Aventador weegt de SV vijftig kilogram minder (1.525 kg tegenover 1.575 kg) en produceert hij 50 pk meer (750 pk in plaats van 700 pk). Om de prestaties hoef je het apparaat echter niet te kopen, want die komen nagenoeg overeen met die van zijn mindere broer.
“Om de prestaties hoef je het apparaat niet te kopen”
Beide hebben een top van 350 km/h en de SV snoept slechts 0,1 seconden van de 0-100 km/h-sprint af (2,8 tegenover 2,9 seconden). Maar of kopers dan wel even 490.900 euro willen aftikken. Bijna 70.000 euro meer dus dan voor een Aventador.
De voorganger van de SV – de Murciélago LP 670-4 Superveloce – zou in een oplage van 350 stuks worden gemaakt, maar naar verluidt bleef de teller steken op 186. Lamborghini gebruikt de aanduiding SV overigens al sinds de Miura en plakte hem ook op de Diablo.
Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce (2015)
Lamborghini Murciélago LP 670-4 Superveloce (2009 – 2010)
![](https://img.autovisie.nl/images/ZkqJCzqtnQulG0Eue7eTkQgih4s=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flamborghini_murcielago_lp670-4_sv_11.jpg)
Lamborghin Diablo SV (1998 – 1999)
![](https://img.autovisie.nl/images/1smd16-8uw2NiFNgs4ndHzsIXGY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flamborghini_diablo_sv_7.jpg)
Lamborghini Diablo SV (1995 – 1998)
![](https://img.autovisie.nl/images/vLyZ94KcGEsc-HBz6fUHwIbar4E=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flamborghini_diablo_sv_uk-spec_1.jpeg)
Lamborghini Miura SV (1971 – 1972)
![](https://img.autovisie.nl/images/osukiHVorPplVPOXWmQW4KywhR4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Flamborghini_miura_p400_sv_30.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?