Autovisie
Autovisie Nieuws 22 nov 2020

Koopwijzer: Peugeot 207 (2006-2012)

De Peugeot 207 laat zien dat volwassen worden niet altijd de beste keuze is.

Peugeot heeft van oudsher een ijzersterke positie in het B-segment. Na de succesnummers 205 en 206 slaat het merk een nieuwe weg in met de 207. Het nieuwe model scoort hoog op afwerking, verfijning, veiligheid en volwassenheid, maar verliest de speelse lichtvoetigheid en het comfort van zijn voorgangers.

Carrosserie

De Peugeot 207 is een van de eerste B-segmentauto’s die richting het C-segment kruipt. De afmetingen verschillen nauwelijks van de oude 306. Er zijn vier carrosserievarianten, een drie- en vijfdeurs hatchback (4,03 meter), een vijfdeurs SW (4,15 meter) en een CC met klapdak (4,03 meter). De designafdeling geeft blijk van een aanhoudende obsessie voor grote koplampen, want de 207 krijgt een set uit de kluiten gewassen kijkers mee. Afhankelijk van de uitvoering draagt de Fransman een ‘klassieke’ of ‘sportieve’ voorbumper; de laatste heeft een blokjesgrille en verstralers.

De RC heeft een spoilerpakket en een dubbele uitlaat, de SW is ook leverbaar als ‘opgeruigde’ Outdoor met kunststof spatbordverbreders. De facelift van najaar 2009 brengt een nieuwe voorbumper met extra ‘zijgrilles’, buitenspiegels in kleur en nieuwe led-achterlichten (uitgezonderd SW). De brede A- en C-stijlen belemmeren het zicht rondom en parkeerhulp verkleint de kans op schade. Waterlekkage via de accubak in de onderliggende elektronica kan storingen en dure reparaties veroorzaken.

Interieur

De vormgeving van het interieur is ingetogen chic, de materialen zijn aaibaar en niets herinnert aan het grove, harde olifantenhuidplastic van de 206. Het ‘zwevende’ dashboard heeft een analoog instrumentarium en een groot centraal display voor de weergave van zenderinformatie. Uitvoeringen met het omslachtige RT3-navigatiesysteem hebben op deze plek een groot kleurenscherm. De middenconsole herbergt de audio- en klimaatbediening; er is keuze uit geen airco, handbediende kookwekkerairco en climate control.

Duurdere modellen hebben chroomrandjes rondom de meters en alu-look afwerking langs de flanken van de middenconsole. Een fijne toegift zijn het standaard prettig dikke stuur en de comfortabele stoelen. In verhouding tot de buitenafmetingen is de beenruimte achterin krap; de SW heeft binnenin de meeste bewegingsvrijheid. De facelift van 2009 brengt mooiere materialen, een schakelindicator en Peugeot Connect infotainment. Het belangrijkste controlepunt bij een gebruikte 207 zijn elektronicastoringen. Check of alle boordsystemen correct werken en laat voor aankoop het foutcodegeheugen uitlezen.

Motor

De 207 debuteert met motoren uit de 206. Dit zijn de 1.4 8V (73 pk), 1.4 16V (88 pk) en 1.6 16V (110 pk), gevolgd door de 1.4 HDi (68 pk) en 1.6 HDiF (90-109 pk). De benzinezestienkleppers maken snel plaats voor de geavanceerde nieuwe 1.4 VTi (95 pk), 1.6 VTi (120 pk) en 1.6 THP (150-175 pk). In 2010 verschijnen een nieuwe 1.6 THP (155 pk) en een nieuwe 1.6 HDiF. De ‘oude’ benzinemotoren van de eerste twee bouwjaren zijn het degelijkst. De VTi/THP-viercilinders zijn vatbaar voor verhoogd olieverbruik, distributieketting(spanner)slijtage en problemen met de nokkenasverstelling. THP-specifieke kwalen zijn inwendige vervuiling, haperende hogedrukpompen en turboschade.

Door technische aanpassingen zouden deze problemen na 2010 minder vaak moeten optreden, maar dat controleren is altijd goedkoper dan reviseren. Hoofdpunten op de aankoopchecklist voor de 1.6 HDi zijn turboschade door lekkende verstuiverafdichtingen en vervuilde roetfilters. Controleer bij de VTi, THP en HDi in de onderhoudsgeschiedenis of alle onderhoudsbeurten tijdig, regelmatig en met de voorgeschreven motorolie zijn uitgevoerd. Vervuilde of verkeerde olie vergroot de kans op mechanische problemen.

Transmissie

Afhankelijk van de motorisering heeft de 207 een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een handgeschakelde zesversnellingsbak. De ZF-viertrapsautomaat is alleen geleverd in combinatie met benzinemotoren. De handbakken kunnen wat rubberig schakelen; dat is normaal. Bij de koppelsterke diesels en de THP-versies is slijtage aan de koppeling en het tweemassavliegwiel een punt van aandacht. De viertrapsautomaat komt minimaal één verzet tekort maar is degelijk met regelmatige oliewissels en up-to-date software.

Wielophanging

Onafhankelijke voorwielophanging, een semi-onafhankelijke achteras en elektrohydraulische stuurbekrachtiging kenmerken het voetenwerk van de 207. Door de grotere afmetingen en het hogere gewicht is de rijbeleving compleet anders dan in een 206. De rijeigenschappen zijn volwassener maar ook stugger en minder speels. Voor comfortgewende en comfortvérwende Peugeot-rijders is dat even wennen – het kan een reden zijn om naar een ander merk over te stappen. 15 of 16 inch stalen wielen met wieldoppen zijn standaard, duurdere uitvoeringen rollen op 16 of 17 inch lichtmetaal.

Welke moet ik hebben?

Het blijft teleurstellend dat de soepele VTi/THP-motoren niet foutloos zijn, want ze passen uitstekend bij de 207. Wie op safe speelt, neemt een VTi/THP van een zo recent mogelijk bouwjaar of wijkt uit naar de oude 1.4 16V of 1.6 16V uit de vroegste bouwperiode. Door de stevige massa is 90 pk de ondergrens als je een beetje vlot met een 207 vooruit wilt komen. Voor een volgepakte SW ligt de bodem bij 120 pk. Van alle diesels is de nieuwste 1.6 HDiF (Euro 5) de verstandigste optie. Het interessantste uitrustingsniveau is de XT/XS met elektrische raambediening voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, radio/cd en een leren stuur. Optionele ‘Packs’ voegen cruise control, bluetooth en parkeersensoren toe. Topmodel Féline heeft lichtmetaal, halfleer, een panoramadak, climate control, cruise control en parkeerhulp.

Moet dit hem worden?

Zoals meer Peugeots uit deze periode is de 207 duidelijk op Teutoonse leest gestoeld. Pluspunten zijn de sterk verbeterde afwerking en kwaliteitsbeleving, minpunten zijn het hoge gewicht en het nogal stugge onderstel. Minstens zo jammer is het feit dat de focus op ‘Qualität’ ten koste gaat van de ‘joie de vivre’, waardoor de 207 de vrolijke lichtvoetigheid van zijn voorgangers mist. De vormgeving is dan weer een sterk punt: het model ziet er nog steeds behoorlijk fris uit voor een auto uit 2006. Andere aankoopmotieven zijn de complete uitrusting en het gigantische occasionaanbod waardoor in bijna elke prijsklasse wel een passende motorisering en uitvoering te vinden is. Een zorgvuldig onderhouden 207 kan een voordelige keuze zijn – mits je uitkijkt wat je koopt.

Tijdlijn

2006 – introductie Peugeot 207 (drie- en vijfdeurs)
2006 – 1.6 VTi, 1.6 THP
zomer 2007 – 207 RC
2007 – introductie 207 SW/SW Outdoor
zomer 2007 – 1.4 VTi, nieuwe 1.6 HDiF, 207 SW RC
2008 – 207 Le Mans
2009 – facelift, RC vervalt
2010 – nieuwe 1.6 THP (155 pk) en nieuwe 1.6 HDiF
najaar 2011 – introductie Peugeot 208

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, € 60,25 per set
Remschijven voor, € 131,80 per set
Koppeling compleet, € 178,93
Distributieketting incl. spanners, € 132,64
Bobine, per stuk € 29,35
Michelin Primacy 3, 195/55 R16, per stuk vanaf € 105,70

Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Peugeot 206 1.6 VTi uit 2011.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 150,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 195,–

Het onderhoudsinterval is maximaal 30.000 kilometer of 2 jaar.

KOPEN
+ Houdbare vormgeving
+ Volwassen uitrusting
+ Zeer uitgebreid aanbod
+ Gunstige vraagprijzen

NIET KOPEN
– Zwaar
– Stug onderstel
– Kans op VTi/THP-kwalen
– RC mist oude GTI-gevoel

Denk ook eens aan een…

Renault Clio III (2006-2013)
De Clio III blijft trouw aan de klassieke Franse mix van comfort, dynamiek en licht fragiele afwerking. Het modelaanbod varieert van brave boodschappenauto tot messcherpe R.S. 1500-20.000 euro

Mazda 2 (2008-2015)
De tweede generatie Mazda 2 is de MX-5 van het B-segment: licht, handzaam, betrouwbaar en speels. Een droomoccasion als je weinig binnenruimte nodig hebt. 3000-13.000 euro.

Reageer op artikel:
Koopwijzer: Peugeot 207 (2006-2012)
Sluiten