Klok kijken in de Lexus IS | Sjoerds Weetjes 253
Hoe noemen we de analoge instrumentariums van auto’s ook wel eens? Klokkenwinkels vanwege de verschillende ronde meters. Voor de Lexus IS werd die benaming wel heel letterlijk genomen. Daar was slechts één persoon verantwoordelijk voor.
De Lexus IS werd onder verantwoordelijkheid van Nobuaki Katayama uitgewerkt. Hij nam het project in 1994 aan en kreeg de opdracht een sportsedan te ontwikkelen. Het model werd in de arena met de Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3 Serie losgelaten. Dat was in 1998! Toen stelde Lexus de grote middenklasser voor.
Stempel drukken
Niet alleen drukte Katayama zijn stempel op het ontwerp van de auto en heel nadrukkelijk op de rijkwaliteiten van de sportsedan, hij bepaalde ook hoe het instrumentarium van de Lexus IS er uiteindelijk uit ziet. Hoe dat zit vertelt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je in aflevering 253 van Sjoerds Weetjes. Hij vertelt niet alleen waar het idee vandaan komt, ook waartoe het resulteerde.
Sjoerds Weetjes
Sjoerds Weetjes is een vaste videorubriek van Autovisie, dat naast een website, een Youtube-kanaal ook een tweewekelijks magazine met nieuws, reportages, tests en achtergrondinformatie. In elke aflevering behandelt Sjoerd een specifiek onderwerp, wat een compleet nieuw model, een onderdeel of een achtergrondverhaal is dat niet eerder is verteld. Sjoerd gaat een stapje verder dan de gebruikelijke folder en praat je ook bij over de geheimen tijdens de ontwikkeling van een nieuw model. Zo verklaarde Sjoerd eerder het gebruik van camouflagemateriaal, toonde hij aan hoe prototypes worden opgebouwd, liet hij zien waarom het een omslachtige klus is om de ruitensproeiervloeistof van een Alfa 4C bij te vullen, legde hij uit waar al die Benz Patentwagens vandaag komen en bracht hij als eerste de Ferrari 296 GTB voor de camera.
Peters Proefrit
Autoliefhebbers bekijken natuurlijk ook Peters Proefrit op Youtube.com en Autovisie.nl.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Leren rijden in een bijna 100 jaar oude Ford Model T
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie