Dat Jaguar zijn XKSS-productie na zestig jaar gaat 'afmaken' wisten we al. Het merk wilde in de jaren vijftig vijfentwintig XKSS'en maken, maar door een brand in de fabriek gingen er negen verloren. Volgend jaar bouwt Jaguar die negen alsnog. Deze one-off is daarvan een voorproefje.

Jaguar XKSSJaguar XKSS


Deze XKSS - uitgevoerd in Sherwood Green - is een prototype voor de negen klantenexemplaren die volgend jaar worden gefabriceerd. Hij is gepresenteerd in het Petersen Automotive Museum in Los Angeles en vrijwel volledig naar de oude specificaties van de XKSS door Jaguar Classic in elkaar gezet.

Veiligheid

De ruim 1 miljoen pond (zo'n 1,3 miljoen euro) kostende klassieke straatracer wordt aangedreven door de 262 pk sterke 3,4 liter zes-in-lijn uit de Jaguar D-Type, die tot in detail is gereproduceerd. De 'nieuwe' XKSS heeft dezelfde schijfremmen, dezelfde magnesium wielen en hetzelfde buizenframe als het origineel, maar doet op andere gebieden concessies in verband met de veiligheid. Zo is de brandstoftank een stuk sterker dan vroeger.

Le Mans

De XKSS is gebaseerd op de D-Type, de racewagen waarmee Jaguar in 1955, 1956 en 1957 de 24 uur van Le Mans won. Toen de fabrikant stopte met zijn raceprogramma waren er vijfentwintig D-Types over. Deze werden omgebouwd tot XKSS’en, die net genoeg van hun racebroers verschilden om ze straatlegaal te maken. Onder meer acteur en coureur Steve McQueen kocht er één.

Continuations

Uiteindelijk zijn er slechts achttien XKSS’en gemaakt, want op 12 februari 1957 verwoestte een brand in de Jaguar-fabriek de laatste negen chassis. Die worden volgend jaar echter alsnog opgebouwd. Niet als replica’s, maar als ‘continuations’. Wat betekent dat Jaguar de negen XKSS’en op basis van de oorspronkelijke bouwtekeningen recreëert, daarbij gebruikmakend van originele materialen en onderdelen.

KLIK HIER OM DE AUTOVISIE-VIDEO OVER DEZE JAGUAR XKSS TE ZIEN