Kia Rio blijft dicht bij concept
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FKia-Rio-Autovisie.nl-5.jpg)
Iets kleinere wielen en een iets normaler interieur. De verschillen tussen de Kia Rio Concept en de productieversie zijn heel klein. Dit is hem dan, de nieuwe Kia Rio.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FKia-Rio-Autovisie.nl-6.jpg)
Vorige week toonden we nog de conceptversie, maar vandaag laat Kia – vier weken voor de officiële onthulling op de Autosalon van Parijs – al de productieversie van de Rio zien. Hij is ontworpen door drie verschillende designteams. Zowel in Korea, in de Verenigde Staten als in Europa is aan de auto gewerkt. De nieuwe Kia Rio heeft een uiterlijk gekregen dat veel meer in lijn is met dat van de Optima.
Langer en breder
De nieuwe Rio heeft grotere buitenmaten dan zijn voorganger. De auto is 15 millimeter langer, voor een totale lengte van 4.065 millimeter. De breedte is met vijf millimeter toegenomen naar 1.725 millimeter. De hoogte nam af met vijf millimeter, waardoor de auto ook nog iets breder oogt. Hij is nu 1.450 millimeter hoog. Het belangrijkste is misschien wel dat de wielbasis een centimeter langer is geworden en nu 2.580 millimeter bedraagt, wat de binnenruimte ten goede komt.
BEKIJK OOK: EERSTE TESTNOTITIES: KIA OPTIMA SPORTSWAGON
Infotainment
Het nieuwe interieur mag dan íets minder spannend ogen dan dat van de conceptversie, het zit er akelig dicht in de buurt. Kia geeft de B-segmenter veel meer luxe mee, een ontwikkeling die bij ongeveer alle automerken gaande is op dit moment. Zo wordt hij leverbaar met een groot infotainmentscherm in het midden, waar nu ook meer zaken mee te bedienen zijn, waaronder audio en navigatie.
Begin 2017 moet de auto in de showroom staan, maar voor die tijd wordt hij eerst nog officieel onthuld op de Autosalon van Parijs op 29 september.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie