Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 14 nov 2020
Leestijd: 3 minuten

Reportage: Kei-gave mini supercars 

Ze zijn rood, open en sportief. Én ze hebben een middenmotorhandbak en achterwielaandrijving. Dan zijn het supercars toch? 

Fotografie: Jerome Wassenaar

Je moet wel even inzoomen, want dit zijn mini supercars. Met maximale exclusiviteit, dat dan weer wel. Je komt eerder een Ferrari of Porsche tegen dan een van deze twee. Dit zijn Kei-cars, genoemd naar de Kei-car-regeling die maximum maten voorschrijft en kleine auto’s stimuleert met gunstige belasting-en parkeervoordelen. Daardoor zijn het meestal JDM (Japan Domestic Market) auto’s, puur bedoeld voor de Japanse thuismarkt. Deze stadsauto-klasse bracht vooral kleine vierkante hokjes van stadsauto’s voort. Maar omdat de regeling al heel lang bestaat, werden er ook leukere auto’s gemaakt die binnen de reglementen passen. Dit duo is daarvan het ultieme voorbeeld en speelt de hoofdrol in een magazine reportage.

Minimale maten

Keigave mini supercars
De Honda heeft zijn middenmotor voor de achteras.

Deze Honda Beat en Suzuki Cappuccino zijn mini supercars. Ze zijn kei-leuk en bieden maximale fun binnen de regels. Ze zijn daarom allebei niet langer dan 3,4 meter en niet breder dan 1,48 meter. Ook hebben ze beide het maximum vermogen van 63 pk uit een motortje dat maximaal 660 cm3 motorinhoud mag hebben. Maar het mooie is dat het ondanks die beperkingen wel volwaardige auto’s zijn. Je mag er ook de snelweg mee op, maar daar ontdek je wel dat een hun topsnelheid begrensd is op 140 km/h.

Maximale fun

Klein maar fijn is ook van toepassing op dit tweetal, ontdek je als je er mee op pad gaat zoals wij deden voor een grote reportage in Autovisie magazine. Dan voel je dat zowel de Honda Beat als de Suzuki Cappuccino door hun lage gewicht en goede stroomlijn genoeg hebben aan hun bescheiden motorisering. Bovendien hebben deze mini supercars een ideale technische opzet, net als hun grote voorbeelden. Beiden hebben een middenmotor: de Suzuki voorin achter de vooras, de Honda achterin voor de achteras. Beide hebben ze een goed schakelende handbak en ook de besturing (die altijd rechts zit) geeft voldoende gevoel en scherpte. En omdat je deze autootjes echt ‘aantrekt’ pak je de maximale snelheidssensatie.

Betaalbaar en heel erg exclusief

Keigave mini supercars

Het beste nieuws rond deze mini supercars is niet alleen dat ze zeer exclusief zijn, ze zijn ook nog eens zeer betaalbaar. Beide kei-cars in deze reportage zijn te koop, de Suzuki kost nog geen 12 mille, de nog zeldzamere Honda is zelfs goedkoper. Welke je moet kiezen? Qua stuurplezier ontlopen ze elkaar niet veel, alleen de cockpit van de Honda heeft meer ruimte te bieden aan langere Europeanen. Ook haalt de Honda zijn vermogen bij hoge toeren met bijzondere MTREC-techniek die voorziet in een apart gasklephuis voor elke cilinder. De Suzuki kun je ook hoog in toeren doorhalen maar hij heeft met zijn turbo ook meer trekkracht lager in de toeren. De Honda heeft een softtop, de Suzuki een prachtige vierdelige hardtop die toch helemaal ‘wegvouwt’ zodat je toch volledig open kunt rijden.

Wil je de hele reportage met prachtige fotografie en alle specificaties lezen, koop dan Autovisie magazine.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.