Nu SUV-modellen en crossovers steeds populairder worden en een almaar grotere punt van de autotaart vormen, merkt Jeep dat het door de autokoper nog altijd als de pure 'hardcore' offroadspecialist wordt gezien.

jeep grand commanderjeep grand commander


jeep grand commander

"En dat moet veranderen", stelt de kersverse Europese Jeep-baas Jeff Hines. "We zijn weliswaar specialisten als het om 4x4 gaat, maar we mengen ons ook nadrukkelijk in de SUV- en crossovermarkt. Jeep staat als klein merk bekend om de Wrangler. Maar we hebben een breed programma, inclusief SUV-versies van de Renegade en Grand Cherokee. In de Verenigde Staten verkopen wij inmiddels meer dan de helft van onze modellen als '4x2'. Een louter achterwiel- of voorwielaangedreven Jeep biedt nog steeds veel capaciteiten in het terrein en ook veel veiligheid, meer dan de concurrentie kan geven."

Jeep Compass - Emile Voets - Autovisie.nlJeep Compass - Emile Voets - Autovisie.nl


Fiat Panda Cross

Volgens Hines dekt Jeep nu 70 procent van de SUV-segmenten af, maar dat percentage neemt de komende jaren toe. "We komen met nieuwe modellen, zoals een grote Grand Wagoneer en een pick-up. Ook kijken we naar een kleiner model. Belangrijk is dat die een echt Jeep-design en het juiste karakter heeft." Zou een dergelijke auto wellicht op basis van de Fiat Panda Cross kunnen komen? Hines: "Ons zustermerk Fiat heeft daarmee een sterke 4x4 in het kleinste segment en die expertise kunnen we gebruiken." Verder geeft de Jeep-topman aan dat er niet alleen maar nieuwe modellen komen, maar dat er vanaf 2020 ook geëlektrificeerde aandrijflijnen zullen worden geleverd.