Jaguar Land Rover komt met zes-in-lijn
![Jaguar Land Rover Ingenium-1-Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/wlQUKSFHAFo5pZlPE0BMvgWIAuo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FJaguar-Land-Rover-Ingenium-1-Autovisie.nl_.jpg)
Jaguar Land Rover werkt aan een zes-in-lijn Ingenium motor die de huidige zescilinders gaat vervangen. Dat meldt het Britse Autocar.
![Jaguar Land Rover Ingenium-2-Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/f-uq0D4BVV_VLS61kEteLYyMN50=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FJaguar-Land-Rover-Ingenium-2-Autovisie.nl_.jpg)
Ingenium
De zescilinders van Jaguar Land Rover zijn op dit moment nog afkomstig van Ford. De komende jaren moeten die benzine- en dieselmotoren vervangen worden door een nieuwe 3,0 liter zes-in-lijn die het bedrijf zelf heeft ontwikkeld. Al bij het begin werd gezegd dat er ook zescilinders zouden komen van de modulaire Ingenium motorenserie. De eerste twee varianten zijn op dit moment in productie en zijn een 150pk, 163 pk en een 180 pk sterkte 2,0 liter diesel die onder meer worden geleverd in de Range Rover Evoque, Jaguar XE, XF en F-Pace. De motoren worden gebouwd in JLR’s eigen fabriek in Wolverhampton, die de komende jaren fors wordt uitgebreid.
![Jaguar Land Rover Ingenium-3-Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/LavwyQgw2Xzw8VHhjNV8IWPq03s=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FJaguar-Land-Rover-Ingenium-3-Autovisie.nl_.jpg)
Strategie
Jaguar Land Rover volgt daarmee dezelfde strategie als BMW en Mercedes-Benz voor modulaire vier- en zescilinders. Later zou zelfs een 1,5 liter driecilinder kunnen volgen. BMW’s hebben voor de zescilinders altijd al lijnmotoren gehad, maar bij Mercedes-Benz is het een ander verhaal. Dat merk stapt de komende jaren ook af van de V6, ten gunste van een modulaire zes-in-lijn. Zo kunnen de motoren op dezelfde productielijn gebouwd worden, wat kosten bespaart. Ook is het blok lichter dan de uitgaande V6.
KIJK OOK: VIDEO: REVIEW JAGUAR F-PACE
![](https://img.autovisie.nl/images/tionDkPBeBzoTEJRnyHywOfbIaU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FJaguar-Land-Rover-Ingenium-1-Autovisie.nl-copy.jpg)
Achtcilinders
Ook de achtcilinders zijn afkomstig van Ford. Het is nog niet bekend waar Jaguar Land Rover de achtcilinders vandaan gaat halen als het contract met Ford afloopt. De kans is groot dat er een samenwerking met Mercedes-Benz wordt gezocht voor de 4,0 liter V8 die gebruikt wordt in verschillende AMG’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?