In dit land mogen merken hun elektrische auto’s niet ‘uitstootvrij’ noemen
Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen CO2 uit. Toch mogen fabrikanten in Australië niet meer de term ‘uitstootvrij’ gebruiken in hun folders, op hun websites en in hun promotiemateriaal. Waarom is dat?
Automerken die hun elektrische modellen blijven aanprijzen als ‘uitstootvrij’ kunnen daar een flinke boete voor krijgen, zo waarschuwt de Australian Consumer and Competition Commission (ACCC).
Productie elektrische auto’s heeft grote milieu-impact
De consumentenwaakhond vindt dat fabrikanten te veel aan greenwashing doen. Ze moeten bij een elektrische auto ook rekening houden met de CO2-uitstoot van de productie, het transport, het opladen en zelfs de recycling of sloop.
Overigens vindt de ACCC niet dat bedrijven die impact overal hoeven te vermelden, maar misleidende claims, zoals het ‘uitstootvrij’ noemen van elektrische auto’s, mogen ze niet maken, op straffe van een boete of een andere tik op de vingers.
Elektrische auto’s populair? In Europa kopen meer mensen diesels
Nou passen heel veel fabrikanten van elektrische auto’s al goed op wat ze zeggen, trouwens. In persinformatie lezen we regelmatig dat EV’s tijdens het rijden geen CO2 uitstoten of ‘lokaal uitstootvrij’ zijn.
Polestar publiceert impact van zijn elektrische modellen
Polestar heeft al meerdere keren aangegeven open te willen zijn over de ‘well to wheel’-uitstoot van zijn modellen. In een rapport liet het Zweedse merk zien dat een elektrische auto pas na enkele tienduizenden kilometers schoner wordt dan een auto met verbrandingsmotor.
Hoe ver dat omslagpunt ligt, hangt af van de energiemix in een land. Als de stroom in een land alleen maar van kolencentrales komt, ligt het omslagpunt heel ver weg. Is het vooral duurzaam opgewekte stroom die uit het stopcontact komt, dan is een elektrische auto al veel sneller schoner.
Waarom deze uitspraak van Ferrari over elektrische auto’s onbedoeld grappig is
Zo duurt het in Europa, waar een mix van duurzame en niet-duurzame elektriciteit wordt gebruikt, 80.000 kilometer voordat een Polestar 2 beter voor het milieu wordt dan een Volvo XC40 met benzinemotor. In een land met alleen maar groene stroom is dat 50.000 kilometer voor de elektrische auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Na 2 komt… 7? Polestar begrijpt niet hoe autonamen werken
-
Waarom Engelse verzekeraars Chinese elektrische auto’s weigeren
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Elektrische auto laden? De prijsverschillen per gemeente zijn enorm
-
Rederij wil geld zien van Porsche voor zinken vrachtschip
-
Helft elektrische rijders overweegt terug te gaan naar brandstofauto
-
Europese Unie vindt bewijs voor oneerlijke concurrentie Chinese merken
-
Waarom jij je elektrische auto niet ‘s avonds mag opladen
-
Over twintig jaar rijd ook jij elektrisch! Of je nou wilt of niet
-
Is het einde van Polestar nabij?
-
Wegenbelasting 2026: 3 elektrische auto’s die extreem duur worden om te rijden
-
Verkoop elektrische auto’s stagneert door dreiging wegenbelasting