Ian Callum (Jaguar): “Heb mogelijk mijn laatste auto met conventionele aandrijflijn getekend”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2F636347630581812842PF.jpg)
Ian Callum, de superaardige designbaas van Jaguar, denkt dat hij zijn laatste auto met een verbrandingsmotor heeft ontworpen.
Dat zei hij tegen Australische media op de autoshow in Frankfurt. “Ik heb waarschijnlijk mijn laatste ‘full IC’-auto ontworpen”, stelde hij. Wijzend naar de E-Pace op de stand vervolgde hij: “Het zou zomaar die kunnen zijn.”
Geëlektrificeerd
De toekomst voor Jaguar is geëlektrificeerde modellen. Dat voor die technologie al tijdens het ontwerpen van de auto rekening mee moet worden gehouden, maakt Callum niet uit. De overgang van IC (internal combustion engine ofwel verbrandingsmotor) biedt nieuwe uitdagingen volgens de ontwerpchef van Jaguar. “Het niet langer tekenen van een vaste vorm om een conventionele aandrijflijn is fantastisch. Je kan die vrijheid op verschillende manieren invullen. Of je tekent een traditioneel model met meer bagageruimte voorin of je gebruikt de beschikbare ruimte voor de inzittenden, waarvoor ik in de i-Pace heb gekozen.” Maar de mate van vrijheid is afhankelijk van de gekozen aandrijflijn. Er is een groot verschil tussen hybride en volledig elektrisch. “De revolutie in een nieuwe koetswerkstijl zal met hybrides niet zo snel gaan als met elektro-auto’s, zoals met de i-Pace is gebeurd.”
Nieuwe XJ
Jaguar brengt de E-Pace en i-Pace beide in 2018 op de markt. Daarna staat de vervanger van Jaguars oudste model uit het huidige programma op de agenda, de nieuwe XJ.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Abrupte koerswijziging bij Mini: toch investeren in brandstofmotoren
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Duik in de prijslijst: de Mazda 6e – Zo zouden wij hem samenstellen
-
Mazda-topman: ‘Nieuwe MX-5 blijft klein, maar krijgt grotere motor’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Dit kost nieuwe Lynk & Co 08 plug-in hybride in Nederland