Hyundai Kona Hybrid met fors kleinere tank
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fall-new-kona-hybrid-1.jpg)
In de race om één van de groenste automerken ter wereld te worden, breidt Hyundai zijn leveringsprogramma verder uit. Na de Kona Electric is het nu de beurt aan deHyundai Kon Hybrid, de hybrideversie van de populaire SUV.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fall-new-kona-hybrid-4-2.jpg)
De Kona SUV is een logische stap in het vergroenen van het modellengamma door Hyundai. Kijkend naar de Ioniq in hetzelfde C-segment is de vijfdeurs hatchback er met de traditionele verbrandingsmotoren, met hybridetechniek (inclusief een stekkerversie) en met een volledig elektrische aandrijflijn. En die weg gaat de Kona nu ook bewandelen, zij het in een iets andere vorm. Van de Kona komt vooralsnog alleen een Hybrid-versie en geen plug-in hybrid. De Electric is er al, net als de reguliere benzinemotoren.
Benzinemotor
Waar in de benzinetypes door Hyundai wordt gekozen voor een 1,0 liter driecilinder T-GDI-motor, daar komt de Kona Hybrid voor de dag met een 1,6 liter viercilinder benzinemotor. Het blok levert een vermogen van 105 pk en genereert een koppel van 147 Nm. Door de aanwezigheid van een 32 kW sterke elektromotor bedraagt het systeemvermogen 141 pk. Het koppel reikt tot 265 Nm. Door de 1,56 kWh grote lithium ion polymer batterij kan er slechts een klein stukje volledig elektrisch worden gereden. De Zuid-Koreaanse autobouwer kiest ervoor om een deel van de ruimte die de brandstoftank normaliter inneemt, op te offeren voor de hybride-aandrijflijn. Het tankvolume van de in 11,2 tellen van stilstand naar 100 km/h accelererende en 160 km/h snelle Kona Hybrid daalt van 50 tot slechts 38 liter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fall-new-kona-hybrid-1.jpg)
Alternatief
Met de Hybrid denkt de importeur een goed alternatief te bieden voor de Kona met de 1.0 T-GDI-benzinemotor, aangezien de lagere CO2-uitstoot van de motorisering voor een lagere belastingdruk zorgt. Over prijzen is echter nog niets bekend. Wat de CO2-uitstoot is? Exact 90 g/km wanneer de SUV op 16 inch wielen staat. Kiest de klant voor de optionele 18 inch wielen, dan neemt de emissiewaarde tot 99 g/km toe. Vanaf augustus zal de nieuwe versie leverbaar zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt