De LMP1-klasse op Le Mans en in het World Endurance Championship is niet meer wat het geweest is. Porsche is uitgestapt, Audi is uitgestapt en Toyota is al enige grote fabrikant over. Daarom gaan de regels op de schop. Vanaf 2020 mogen supersportwagens weer meedoen.

Valkyrie AMR Pro


We schrijven 'weer' omdat de GT-regels in de jaren negentig toestonden dat onder meer de McLaren F1, Ferrari F40, Jaguar XJ220, Mercedes-Benz CLK GTR en Porsche 911 GT1 deelnamen aan Le Mans. Vanaf 2020 zouden onder het zogenoemde 'hypercar concept' auto's als de Aston Martin Valkyrie, McLaren Senna en Mercedes-AMG Project One ingeschreven kunnen worden.

Relevant voor Aston Martin

Andy Palmer, directeur van Aston Martin, heeft alvast aangegeven geïnteresseerd te zijn. "Ik ben heel duidelijk", zei hij. "Aston Martin zal nooit meedoen in een prototypeklasse, omdat dat totaal niet relevant is voor ons. Maar als we racewagens op basis van onze straatauto's mogen inzetten, dan is het wel degelijk relevant voor ons. En, zo denk ik, ook voor de fans."

Kosten naar beneden

De FIA wil bovendien de kosten in de LMP1-klasse naar beneden hebben. Met alleen Toyota als fabrikant is het kampioenschap flink uitgekleed, dus wil de autosportfederatie meer teams trekken. Het voorstel is om de teambudgetten in de LMP1-klasse met driekwart te verlagen. Los daarvan wil de FIA ook meer vrouwelijke coureurs in het World Endurance Championship hebben.