Honda viert twintigste verjaardag S2000 met nieuw prototype

De Honda S2000 is volgens velen het allerbeste wat het Japanse merk ooit heeft gebouwd. Volgend jaar viert de kleine roadster zijn twintigste verjaardag, en die laat Honda niet onopgemerkt voorbijgaan.

Op de Tokyo Auto Salon (de SEMA van Azië) van 2020 pakt Honda uit op hun stand door vier modellen met nieuwe ‘kits’ te presenteren. De meest interessante daarvan is de S2000 20th Anniversary Prototype. Dat is in de basis een ‘gewone’ S2000. In 2009 eindigde de productie, maar de Japanners laten het model voor een tweede keer herleven. Dat deed het in 2013 namelijk al eens eerder, toen het – eveneens in Tokyo – de S2000 Modulo Climax presenteerde.

De S2000 die volgend jaar op het toneel verschijnt is in de basis een AP1 (eerste generatie), die is gemodificeerd naar wensen van eigenaren en klanten van het model. Zo heeft deze 20th Anniversary Prototype een iets ander front meegekregen van Honda Acces, de accessoires-afdeling van het Japanse merk. Binnenin krijgt de auto een nieuwe audio-installatie mee. Of de prestaties van dit model, dat hoogstwaarschijnlijk niet in productie gaat, verschillen van de originele auto, is nog niet bekend. Wel is het onderstel van deze S2000 aangepast. Binnenkort komt Honda met meer informatie over deze specifieke auto.

Civic

Naast deze tweezits sportwagen neemt Honda ook een Civic EK9 mee naar de beurs. Die heeft grotere wielen, dikkere spoilers en lijkt rechtstreeks uit Need for Speed Underground – een legendarisch racespelletje waarin het pimpen van auto’s centraal stond – te komen.

Terug naar de S2000, want daar worden we echt warm van. Gelukkig heeft het merk op het eerste oog niet te veel aan deze 20th Anniversary Prototype versleuteld. Wij zijn immers nog steeds verknocht aan het originele model. De eerste S2000 was een cadeautje dat Honda zichzelf gaf ter gelegenheid van zijn 50-jarig bestaan. En dat deden ze op waanzinnige wijze. De 2.0-liter F20C-motor hield ervan om in de toeren (9000!) gejaagd te worden en veranderde zo van een rustige toermachine in een raszuivere racemotor. Wil je weten hoe het voelt om zo’n 1220 kg wegende tweezitter onder je kont te hebben? Peter Hilhorst vertelt er je in onderstaande video alles over!