Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 20 sep 2022

Hier gaat de 12,9 miljard voor infrastructuur naartoe

Het was vandaag weer Prinsjesdag, tijd voor de rijksbegroting – en de bijbehorende poppenkast. Voor onze infrastructuur wordt dit jaar 12,9 miljard euro uitgetrokken, maar waar gaat dat naartoe?

Met het geld moet het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgen voor goede bereikbaarheid van en in Nederland. Goede veiligheid op al onze wegen, ook bijvoorbeeld waterwegen, en moeten ze bijdragen aan het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen.

Vier belangrijke investeringen in infrastructuur voor 2023

Hoewel zo’n gigantisch bedrag opgesplitst wordt in allerlei kleine investeringen, zijn er vier grote plannen die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met ‘onze’ 12,9 miljard euro heeft.

1. Onderhoud

Er gaat 4 miljard euro in 2023 naar onderhoud van wegen, vaarwegen en spoorlijnen. De helft ervan wordt geïnvesteerd in het onderhoud van het spoor, 1 miljard gaat naar wegen, 500 miljoen naar vaarwegen en 500 miljoen naar waterbeheer als dijken.

2. Bereikbaarheid woningen

Om nieuwe woonwijken – die gebouwd worden omwille de woningnood – goed bereikbaar te houden, wordt er in 2023 900 miljoen euro uitgetrokken voor de bereikbaarheid van de wijken. Het gaat dan niet enkel om wegen, maar ook over bijvoorbeeld OV-verbindingen.

3. Veiligheid

25 miljoen euro gaat in 2023 naar het verbeteren van de veiligheid op N-wegen. Dit zijn de wegen waar immers relatief veel verkeersslachtoffers vallen. De 25 miljoen is slechts een deel van de totale investering in het veiliger maken van deze wegen. Tussen 2023 en 2026 wordt er 200 miljoen euro uitgetrokken voor dit doel.

4. Milieutoezicht

In 2023 gaat er 18 miljoen euro van het budget van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar vergunningverlening, toezicht en handhaving van een milieugebied. Stiekem met je oude diesel door het centrum van Amsterdam rijden, kan je dus sneller een bekeuring opleveren.

2023, Benzine, accijns, prijs, diesel, brandstof
Diesel rijden, het wordt steeds onaantrekkelijker. ‘Groene’ jonge diesel mogen nog wel steeds stadscentra in. (Afbeelding: Pexels)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hier gaat de 12,9 miljard voor infrastructuur naartoe
Sluiten