Hete Toyota Yaris begint gelimiteerd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F01%2FToyota-Yaris-a-e1484206504268.jpg)
Toyota komt met een hot hatch op basis van de Yaris, maar pakt de zaken voorzichtig aan.
De Toyota Yaris GRMN (Gazoo Racing Masters of the Nürburgring) is dan ook een flink stuk extremer dan de snelle Yarissen die hem voorgingen. De snelste Yaris die we in Nederland konden kopen was de 133 pk sterke TS van de vorige generatie. Net als die auto heeft de Yaris GRMN een 1,8 liter viercilinder. Nu is er alleen een supercharger op gemonteerd. “Die techniek is beproefd”, vertelt Stijn Peters van Gazoo Racing. “Bij Lotus wordt hij al vele jaren toegepast, maar toch hebben we niet precies de motor uit die auto gepakt.”
ZIE OOK: EERSTE TESTNOTITIES GEFACELIFTE TOYOTA YARIS
Uniek
Gazoo Racing heeft de motor van Lotus naar eigen zeggen meer als richtlijn gepakt en hem vervolgens helemaal geschikt gemaakt voor de vóórwielaangedreven Yaris. In een wereld waar elke gram CO2 steeds belangrijker wordt, is de keuze van Gazoo Racing voor een supercharger een aparte. “De uitstoot was inderdaad beter geweest met een turbomotor, maar de superchager geeft ons precies het juiste karakter waar we naar op zoek waren.” Het maakte de auto ook meteen uniek in zijn segment, want al zijn concurrenten hebben verder een turbo en de nieuwe Fiesta ST zelfs een driecilinder.
In de NEDC-cyclus zal hij dan waarschijnlijk ook slechter gaan scoren, al moet het in de praktijk, zeker bij sterke belasting, mee gaan vallen. Over motorvermogen is Gazoo Racing nog onduidelijk. “We wachten op de homologatie, pas dan kunnen we het vermogen bevestigen”, aldus Peters. “Maar hij krijgt in elk geval ruim 210 pk.” Daarmee zou de motor 10 pk minder krachtig zijn dan die van Lotus, die er 220 pk en 250 Nm uitperst.
Begin 2018
Gazoo Racing zet in op de top van het segment. Dat zie je ook in de aankleding met grote remmen, een Torsen-differentieel, lichtgewicht wielen, Sachs-dempers en een dikke stabilisatorstang voor. Het moet de binnenkomer van het nieuwe sportlabel in Europa worden. Dat is dan ook de reden dat hij gelimiteerd wordt gelanceerd. Overigens is de Yaris GRMN met 1000 stuks wel het minst exclusieve model van GRMN. In Japan verschenen er al eerder speciale uitgaven van auto’s als de IQ en GT86, maar meer dan 200 werden er van één editie nooit gebouwd. Begin 2018 komt hij op de markt. De grootste markten voor de auto worden naar verwachting Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Renault Scenic normale deuren krijgt
-
Dit is wat we al weten over de Pagani C10
-
Bentley viert komst Bentayga Extended Wheelbase met actiemodelletje
-
Mercedes-Benz komt met verzamelaarsobjecten, Mythos
-
Mercedes bevestigt verkoop legendarische 300 SLR Uhlenhaut
-
Stop de tijd! Brabus nu ook aan de slag met Porsche en Rolls-Royce
-
Mercedes gunt liefhebber blik op toekomstige elektro-AMG, Vision AMG
-
BMW brengt opnieuw een gelimiteerde M 1000 RR
-
Zoveel lichter is de (gelimiteerde) BMW M4 CSL
-
Het is BMW niet gelukt om de M4 CSL geheim te houden
-
Deze rallylegende komt binnenkort terug als restomod
-
Russische Grand Prix niet vervangen op kalender Formule 1