Het doek valt nu al voor de BMW M5 CS
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FP90411349-highRes.jpg)
Nog deze maand bouwt BMW het allerlaatste exemplaar van de M5 CS. De vierzits sportsedan werd een jaar geleden aangekondigd onder de noemer van gelimiteerde editie en de ‘limiet’ is nu bereikt.
De M5 CS werd als gelimiteerde uitvoering gelanceerd. Anders dan gebruikelijk zat de limiet niet in een vooraf bepaald productievolume, maar in de productieperiode. Iets minder dan een jaar is de BMW M5 CS nu leverbaar. Ondanks dat de productie in zijn allerlaatste fase is beland, zijn ook de exemplaren die nu de fabriek verlaten verkocht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FP90411351-highRes.jpg)
BMW M5 CS beschikbaarheid
Ondanks dat de orderboeken voor de M5 CS officieel reeds zijn gesloten, staat de uitvoering nog steeds aan de top van het M5-programma. BMW plaatst hem boven de M5 Competition, die weer boven de ‘reguliere’ M5 staat. Voor de CS trok BMW’s Motorsportafdeling alle registers open en koos de divisie voor opvallende zaken. Zo is de M5 CS een vierzitter, voorzien van vier separate zitplaatsen. In de bekleding van de sportsedan werd bovendien een afbeelding van het almachtige Duitse circuit Nordschleife verwerkt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FP90411348-highRes.jpg)
Krachtigste ooit
Het ware onderscheid van de M5- en M5 Competition-versies bevindt zich onderhuids. De V8-krachtcentrale met een slagvolume van 4,4 liter werd wat vermogen betreft verder opgeschroefd. Met 635 pk is het blok 10 pk sterker dan de M5 Competition en liefst 35 pk krachtiger dan de reguliere M5-uitvoering. Daarmee is het niet alleen de sterkste M5 van het moment, niet alleen de meest potente M5 ooit, ook de krachtigste straatauto van de hand van BMW’s Motorsportafdeling. Weet overigens dat de volgende generatie M5 door zijn plug-in hybride-aandrijflijn weer grensverleggend zal zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FP90411347-highRes.jpg)
O-100 km/h in drie tellen
Met de 635 pk en 750 Nm op de vier aangedreven wielen is de M5 CS in staat om in exact drie tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren. De 200 km/h staat in 10,3 tellen op de snelheidsmeter. De snelheidsbegrenzer grijpt pas bij 305 km/h in.
Naast de montage van een krachtigere motor hebben de knappe koppen van M GmbH de nodige kilogrammen uit de auto weten te schrappen. De sportsedan weegt in vergelijking met de M5 Competition zo’n 70 kg minder. Het is de som van de gesmede 20-inch grote wielen (Pirelli P Zero Corsa-banden, vóór: 275/35R20 en achter: 285/35R20), een koolstofvezel motorkap, een lichtgewicht armsteun tussen de stoelen en M Carbon-stoelen voorin.
Hoeveel exemplaren BMW van de M5 CS heeft gemaakt, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop dan! Want met deze V12-racewagen mag jij de openbare weg op
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model