Het doek valt nu al voor de BMW M5 CS
Nog deze maand bouwt BMW het allerlaatste exemplaar van de M5 CS. De vierzits sportsedan werd een jaar geleden aangekondigd onder de noemer van gelimiteerde editie en de ‘limiet’ is nu bereikt.
De M5 CS werd als gelimiteerde uitvoering gelanceerd. Anders dan gebruikelijk zat de limiet niet in een vooraf bepaald productievolume, maar in de productieperiode. Iets minder dan een jaar is de BMW M5 CS nu leverbaar. Ondanks dat de productie in zijn allerlaatste fase is beland, zijn ook de exemplaren die nu de fabriek verlaten verkocht.
BMW M5 CS beschikbaarheid
Ondanks dat de orderboeken voor de M5 CS officieel reeds zijn gesloten, staat de uitvoering nog steeds aan de top van het M5-programma. BMW plaatst hem boven de M5 Competition, die weer boven de ‘reguliere’ M5 staat. Voor de CS trok BMW’s Motorsportafdeling alle registers open en koos de divisie voor opvallende zaken. Zo is de M5 CS een vierzitter, voorzien van vier separate zitplaatsen. In de bekleding van de sportsedan werd bovendien een afbeelding van het almachtige Duitse circuit Nordschleife verwerkt.
Krachtigste ooit
Het ware onderscheid van de M5- en M5 Competition-versies bevindt zich onderhuids. De V8-krachtcentrale met een slagvolume van 4,4 liter werd wat vermogen betreft verder opgeschroefd. Met 635 pk is het blok 10 pk sterker dan de M5 Competition en liefst 35 pk krachtiger dan de reguliere M5-uitvoering. Daarmee is het niet alleen de sterkste M5 van het moment, niet alleen de meest potente M5 ooit, ook de krachtigste straatauto van de hand van BMW’s Motorsportafdeling. Weet overigens dat de volgende generatie M5 door zijn plug-in hybride-aandrijflijn weer grensverleggend zal zijn.
O-100 km/h in drie tellen
Met de 635 pk en 750 Nm op de vier aangedreven wielen is de M5 CS in staat om in exact drie tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren. De 200 km/h staat in 10,3 tellen op de snelheidsmeter. De snelheidsbegrenzer grijpt pas bij 305 km/h in.
Naast de montage van een krachtigere motor hebben de knappe koppen van M GmbH de nodige kilogrammen uit de auto weten te schrappen. De sportsedan weegt in vergelijking met de M5 Competition zo’n 70 kg minder. Het is de som van de gesmede 20-inch grote wielen (Pirelli P Zero Corsa-banden, vóór: 275/35R20 en achter: 285/35R20), een koolstofvezel motorkap, een lichtgewicht armsteun tussen de stoelen en M Carbon-stoelen voorin.
Hoeveel exemplaren BMW van de M5 CS heeft gemaakt, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Mazda-designer bevestigt: deze sportwagen is gemaakt voor productie
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
EV-kopers opgelet: prijs elektrische Jeep Avenger daalt plots flink
-
De allerdikste Brabus ooit is een camper met 2.600 Nm aan koppel!
-
Dit wordt de nieuwe auto van Donald Trump en zoveel kost hij
-
Japanse sportwagen met V6 is nu betaalbare occasion, maar er is een minpunt
-
Zien: deze Lada heeft een kettingzaag-V16
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan