Heel veel nieuwe plug-ins van Audi
Audi gooit er nog wat extra type-aanduidingen tegenaan. Een kleine ‘e’ moet verklappen dat het om plug-in hybrides gaat. De ‘e’ is allereerst te vinden op de Audi A8, A7 Sportback, A6 en Q5. Audi levert de PHEV-techniek alleen in combinatie met benzinemotoren. Op de plug-in hybridemodellen is zodoende het ‘TFSI e‘-logo te vinden. De term ‘e-tron’ is voortaan alleen op volledig elektrisch aangedreven auto’s te vinden.
Het concept
Alle nieuwe plug-in hybride modellen maken gebruik van een TFSI-benzinemotor met turbocompressor en directe inspuiting. De elektromotor is in de transmissie verwerkt. In de vloer van de bagageruimte is een lithium-ion batterij geplaatst. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het accelereren. Ook kan er volledig elektrisch worden gereden. Volgens Audi komt de elektrische range bij alle PHEV-modellen uit op meer dan veertig kilometer (WLTP). Ook hebben de PHEV’s een recuperatiesysteem waarbij remenergie wordt omgezet in bruikbare energie voor de batterij. De elektromotor zorgt doorgaans hoofdzakelijk alleen voor het vertragen van de auto. Bij gemiddelde remacties springen de hydraulische remmen voorzichtig bij.
De varianten
Zoals aangegeven komen er PHEV-varianten van de Audi A8, A7 Sportback, A6 en Q5. Laten we beginnen met de Audi A8.
Audi A8 L 60 TFSI e quattro
De Audi A8 L 60 TFSI e quattro heeft een 3.0 V6 TFSI-benzinemotor en een elektromotor. Die elektromotor is geïntegreerd in de achttraps tiptronic-transmissie. Het systeemvermogen komt uit op 449 pk met een gecombineerd koppel van 700 Nm. Deze aandrijflijn is alleen in de A8 L leverbaar, de versie met verlengde wielbasis dus.
Audi A6, A7 en Q5
De Audi A6, A7 Sportback en Q5 zijn er als 50 TFSI e quattro of als 55 TFSI e quattro. In de PHEV-versies van de Audi A6, A7 Sportback en Q5 schuilt een 2.0 viercilinder TFSI-benzinekrachtbron, gekoppeld aan een zeventraps S tronic-automaat en quattro-vierwielaandrijving. Er is keuze uit een 50 TFSI e met een systeemvermogen van 299 pk en systeemkoppel van 450 Nm of een 55 TFSI e met 367 pk gecombineerd vermogen en 500 Nm aan gecombineerd koppel.
S-Line
De 55 TFSI e en 60 TFSI e komen altijd als S-line uitrusting en hebben een steviger afgestemd onderstel met een hoger boostvermogen van de elektromotor.
Rijmodi
De PHEV’s van Audi hebben de rijmodi EV, Auto en Hold, achtereenvolgens volledig elektrisch, automatische hybride of een stand waarbij de energie in de batterij voor later wordt bewaard, bijvoorbeeld voor het rijden in milieuzones. Daarnaast bekijkt het systeem de navigatiegegevens om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie in het accupakket. De Audi’s hebben verder nog de rijstanden comfort, efficiency, auto en dynamic. Die modi hebben invloed op het karakter van de aandrijflijn, het chassis en de besturing.
Kabels
Audi levert alle plug-in hybrides standaard met kabels waarmee de auto zowel thuis als bij een snellaadstation kan worden opgeladen. Met een laadvermogen van 7,2 kW duurt een volledige lading van de batterij ongeveer twee uur. Na twee uur de auto dus wel netjes weghalen bij de laadpaal, anders roepen mensen mogelijk nare dingen als ‘laadpaalklever‘ naar je.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China