Onder de hamer: Ferrari Testarossa Koenig met 800 pk
![](https://img.autovisie.nl/images/QBkeAaeEQfDz2J7S3alRyQ8HlwE=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff6.png)
Silverstone Auctions heeft gevoel voor understatement. “Deze spectaculaire, linksgestuurde Ferrari is misschien niet ieders smaak”, geeft het veilinghuis toe. Ja, dat kun je wel zeggen. De Testarossa Koenig Competition Evolution II moet je liggen.
Hij is het product van Koenig Specials, een tuner die in 1974 werd opgericht door Willy König. Deze coureur, die onder meer op Le Mans racete, kocht in dat jaar een Ferrari 365 GT4 BB, maar vond hem niet snel genoeg. Dus begon hij aan de motor en aan het bodywork te sleutelen. Diverse Ferrari-liefhebbers waren erg enthousiast over zijn aanpassingen en bestelden die ook voor hun voor eigen ‘steigerende paarden’.
“Dit exemplaar verliet de Ferrari-fabriek in 1987, reeds uitgerust met zijn ‘pijn aan de ogen’-rode interieur”
Half jaren tachtig bracht Koenig deze Testarossa Koenig Competition Evolution uit. De 4,9 liter twaalfcilinder van de standaard Testarossa had een vermogen van 390 pk, wat in de Koenig was opgeschroefd naar 800 pk (!). Daarbij heeft de gekietelde Ferrari onder meer een grotere spoorbreedte, een flink aangepaste carrosserie, bredere banden en een sportuitlaat.
Dit exemplaar verliet de Ferrari-fabriek in 1987, reeds uitgerust met zijn ‘pijn aan de ogen’-rode interieur. De eerste eigenaar bracht de Testarossa een jaar later naar Koenig, waar hij getransformeerd werd. De tweede eigenaar, een Nederlander, wilde de voorkant en achterkant van de Ferrari in lijn brengen met de 512M, de gefacelifte versie van de Testarossa, dus ging de auto in 1996 wederom naar Koenig.
LEES OOK: FERRARI NODIGT KLANTEN UIT VOOR LAFERRARI SPIDER
De Ferrari Testarossa Koenig Competition Evolution II gaat op 20 mei onder de hamer bij Silverstone Auctions op het Engelse circuit Silverstone. De getunede sportwagen heeft 45.600 kilometer op de teller en moet tussen de 115.000 en 130.000 pond opbrengen (tussen zo’n 147.000 en 166.000 euro).
![](https://img.autovisie.nl/images/ExntD9IquHD8k8gXLRuy_FADCVE=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff7.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/5PQuyhJSlvH6dY972ZET86q2QY4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff4.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/Tq3bVVabG7Y1rpzcveD6bo9M8jI=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff3.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/G0xNrSQ6cIVDshIrsWLFgp_3zhg=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff8.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/60pApAF06pT6iIrzjtzMQKUXPT4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff10.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/YFQnaC5WEouV340L3kffEwswhig=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff9.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/6I3orXrmuWTnK6MVto1mpDgV_ms=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff5.png)
![f6](https://img.autovisie.nl/images/zpDNAfDSgt3-xRGqt_cwRDejX3s=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff6.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/pemQ2PKamYCoZji4Teyim70q-Yk=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff1.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/ExntD9IquHD8k8gXLRuy_FADCVE=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff7.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/5PQuyhJSlvH6dY972ZET86q2QY4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff4.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/Tq3bVVabG7Y1rpzcveD6bo9M8jI=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff3.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/G0xNrSQ6cIVDshIrsWLFgp_3zhg=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff8.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/60pApAF06pT6iIrzjtzMQKUXPT4=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff10.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/YFQnaC5WEouV340L3kffEwswhig=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff9.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/6I3orXrmuWTnK6MVto1mpDgV_ms=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff5.png)
![f6](https://img.autovisie.nl/images/zpDNAfDSgt3-xRGqt_cwRDejX3s=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff6.png)
![](https://img.autovisie.nl/images/pemQ2PKamYCoZji4Teyim70q-Yk=/750x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Ff1.png)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?