Autovisie
Autovisie Nieuws 11 apr 2016
Leestijd: 2 minuten

GM-ontwerper Ed Welburn na 44 jaar met pensioen

General Motors-designbaas Ed Welburn hangt na vierenveertig jaar zijn tekenpotlood aan de wilgen. Hij is sinds 2003 verantwoordelijk voor de ontwerpen van alle modellen die GM wereldwijd levert.

Welburn is nog tot 1 juli in dienst bij GM. Hij heeft als Vice President General Motors Global Design zo’n 2500 ontwerpers onder zich, verdeeld over tien designafdelingen in onder meer de Verenigde Staten, Duitsland, Australië, Brazilië en Zuid-Korea. Zijn opvolger heeft Michael Simcoe en komt van het Australische Holden.

“Tien jaar eerder had hij als elfjarig jochie een brief naar GM gestuurd”

Welburn trad in 1972 op eenentwintigjarige leeftijd in dienst bij GM. Tien jaar eerder had hij als jochie een brief naar de Amerikaanse autofabrikant gestuurd, waarin hij vroeg hoe hij auto-ontwerper kon worden. Een medewerker van GM beantwoordde de jonge Welburn en raadde hem aan om later Product Design te gaan studeren. En de rest is geschiedenis.

LEES OOK: BUICK AVISTA – OPEL INSIGNIA IN DE DOP

In zijn vierenveertig jaar bij GM is Welburn betrokken geweest bij de ontwikkeling van talloze auto’s. Dit zijn een aantal van de opvallendste.

Oldsmobile Aerotech (1987)

In de jaren tachtig probeerde Oldsmobile zijn oubollige imago van zich af te schudden met onder meer deze Aerotech. Dat lukte weliswaar niet, maar de spectaculaire, door Welburn getekende concept werd toch legendarische. De Amerikaanse coureur A.J. Foyt brak er meerdere snelheidsrecords mee.

Chevrolet SSR (2003)

Rond de eeuwwisseling was de autoindustrie even in de ban van retrodesign, met onder meer de nieuwe Mini, de Chrysler PT Cruiser en de Plymouth Prowler. Chevrolet onthulde de wonderlijke SSR, een fullsize pickup met een metalen klapdak. Verkooptechnisch was het model een flop, maar een moderne klassieker is het zeker.

Pontiac Solstice (2005)

De Solstice was een succes voor Pontiac, maar was toch geen lang leven beschoren. GM viel om, moest gered worden door de Amerikaanse overheid en maakte een reorganisatie door waarbij onder meer de merken Hummer en Pontiac sneuvelden. Hoe dan ook, aan het ontwerp van de Solstice heeft het niet gelegen, want dat sleepte diverse prijzen in de wacht.

Chevrolet Camaro Concept (2006)

De vierde generatie Camaro was al sinds 2002 niet meer op de markt toen Chevrolet in 2006 dit studiemodel uit de hoge hoed toverde. Het betekende de terugkeer van de Camaro als echte concurrent voor de Ford Mustang. De moderne coupé met klassieke lijnen verkocht in 2010, 2011 en 2013 zelfs beter dan zijn gedoodverfde tegenstrever.

Buick Avista (2016)

Eén van de laatste studiemodellen die onder verantwoordelijk van Welburn tot stand kwamen. De Avista, getekend door de jonge ontwerpers John McDougall en Aaron Stick, moet Buick van zijn stoffige bejaardenimago af helpen. Toen Welburn het design voor de eerste keer te zien kreeg, kon hij alleen maar “wauw!” uitbrengen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.