Voor u gevonden: recordbrekende Buick
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FBuick-Super-Riviera-Bombshell-Betty-Dupont-Registry-Autovisie.nl-7.jpeg)
Deze Buick Riviera uit 1952 verbreekt ieder jaar nog records. Er is nog maar weinig standaard aan ‘Bombshell Betty’, zoals de auto liefkozend gedoopt is door zijn maker, Jeff Brock. Nu mag een nieuwe eigenaar zich aan recordpogingen gaan wagen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FBuick-Super-Riviera-Bombshell-Betty-Dupont-Registry-Autovisie.nl-4.jpg)
Buick Super Riviera Coupe
Bombshell Betty rolde in 1952 uit de fabriek als een Buick Super Riviera Coupe en had een relatief normaal leven tot en met 2008, toen de auto in een schuur werd gevonden door mechanicus Jeff Brock. Brock nam de auto mee naar Santa Fe in New Mexico en begon halverwege 2009 aan de enorme transformatie. De 5,2 liter acht-in-lijn werd opgeboord, hij kreeg andere zuigers, een andere nokkenas, een zelfgemaakt inlaatspruitstuk twee 2-barrel carburateurs. Daarmee was de motor opeens goed voor ruim 340 pk. Het blok werd gekoppeld aan een Bord Warner T-10 vierversnellingsbak. Brock paste ook het onderstel aan. Zo komt de ophanging vóór van een Chevy Van uit 1968 en achter van een Ford Thunderbird uit 1973.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FBuick-Super-Riviera-Bombshell-Betty-Dupont-Registry-Autovisie.nl-2.jpg)
Staal
Toch vallen alle onderhuidse aanpassingen in het niet bij de wijzigingen aan het exterieur. De Buick lijkt rechtstreeks van de set van Mad Max te komen gereden. Het dak werd verlaagd en Brock nam ieder paneel onder handen. De buitenkant is volledig gemaakt van geborsteld staal en bovenop de motorkap zit een speciaal ontworpen luchtinlaat, in de vorm van een bom. In zijn eerste race op de zoutvlakte van Bonneville sleepte Brock direct zijn eerste record in de wacht. Met 210,56 km/u was hij de snelste auto in de XO/GCC-klasse (klassieke auto’s met bovenliggende nokkenassen, benzinemotor, coupé). In de jaren erna ging Brock zijn auto steeds verder verbeteren en reed hij uiteindelijk 266,7 km/u met de auto in 2013. Het jaar erna verkocht hij de auto aan fotograaf Peter Lik, die nu weer afstand doet van de bijzondere Buick.
De auto staat te koop voor 195.000 dollar, zo’n 175.000 euro bij Dupont Registry in Amerika.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FBuick-Super-Riviera-Bombshell-Betty-Dupont-Registry-Autovisie.nl-5.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Wordt de ET5 Touring de doorbraak van Nio in Nederland?
-
MG 4 Electric met 520 kilometer range is opeens 3500 euro goedkoper
-
Ni hao, er komen nog eens 3 Chinese automerken naar Europa
-
Dit kost de nieuwe Toyota C-HR in Nederland
-
Aan de filezwaarte kun je zien dat we niets hebben geleerd van corona
-
Hoe duur kan je de goedkoopste auto van Nederland maken?
-
En dat is alweer Porsche Cayenne nummer tien…
-
Jongeren en randstedelingen de pineut door extreme stijging autoverzekering
-
Elektrische Audi R8 is Tesla Roadster-killer met mogelijk 1700 pk
-
Koopwijzer: Mercedes-Benz CLS (C 257) – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Nederlands elektrische auto-alternatief te koop voor habbekrats
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V