Voor u gevonden: ex-fabrieks-BMW 3.5 CSL Groep 5 ‘Batmobile’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2F0017bmw_klein_mariobok.de_.jpg)
Raceauto’s trekken de aandacht. Zeker met spraakmakende historie. En al helemaal wanneer het een ex-fabrieksauto betreft, bestuurd door Formule 1-coureurs. Wat is het verhaal van deze BMW 3.5 CSL?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2F0013bmw_klein_mariobok.de_.jpg)
BMW 3.5 CSL
Onder petrolheads heeft de BMW 3.0 CSL nog altijd een mythische status. De auto werd in 1972 geïntroduceerd als homologatiemodel voor de autosport. Met z’n agressieve aerodynamische bodykit kwam deze race-Beemer ook wel bekend te staan als Batmobile.
Hier betreft het echter een BMW 3.5 CSL, gebouwd voor de Groep 5-klasse – slechts één van de vier exemplaren die ooit de fabriek verlieten, met een bijna 500 pk-krachtige, tot 3,5 liter opgeboorde zes-in-lijn onder de kap. Deze auto werd in 1976 ingezet door Schnitzer Motorsport om mee te strijden in het WK voor merken.
WK
In eerste instantie verliep dat niet erg gladjes. De eerste paar races in 1976, met onder meer Dieter Quester achter het stuur, werd er niet gefinisht. Wel kwam deze auto als eerste over de eindstreep in de 1000 km-races op de Nürburgring en in Oostenrijk – aldaar met F1-coureur Gunnar Nilsson. Ook Ronnie Peterson stuurde een keer mee. Deze 3.5 CSL scoorde zo als beste van alle BMW’s en droeg bij aan de tweede plek in het WK.
LEES OOK: DERTIG JAAR BMW M3: DEZE KWAMEN ER NIET
Enige tijd daarna kwam de auto in Indonesische handen, maar stond daar na enkele racekilometers vooral stil met een motorprobleem – tot een liefhebber deze BMW in 2002 ontdekte en liet herstellen met hulp van BMW Motorsport. Vrijwel alle originele onderdelen zitten er dus nog op, waardoor de niet opgegeven vraagprijs vast niet mals zal zijn. Toch geïnteresseerd? Handelaar Jan Lühn biedt ‘m aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2F76_lemans_9.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!