Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 14 jan 2021
Leestijd: 3 minuten

Geen spelletje! Gaat Sony tóch een eigen elektrische auto bouwen?

Techgigant Sony verraste vorig jaar op de CES vriend en vijand, toen het een volledig eigen en elektrische auto in de vorm van de Vision-S toonde. Productieplannen leken er toen niet te zijn, maar dat verandert mogelijk in 2021.

Waarschijnlijk heeft iedereen wel iets van Sony in z’n huis, in de vorm van een Playstation, mobiele telefoon of audiosysteem. De kans is aanwezig dat we in de toekomst ook een auto van Sony op de oprit kunnen zetten. De Vision-S, die je mogelijk in 2020 al eens hebt gezien, heeft het asfalt immers al lang en breed ontdekt.

Onderhuidse techniek

Die Vision-S zagen we dus vorig jaar voor het eerst op de CES, toen de Sony-auto zijn onverwachtte debuut maakte. De elektrische concept car was destijds vooral een middel van de Japanners om te laten zien waar ze toe in staat waren op het gebied van autonome technologie in auto’s. Het ging dus niet om de auto zelf, maar om de onderhuidse technologie die Sony mogelijk aan andere partijen in de branche wilde gaan verkopen. Productieplannen werden niet bevestigd, maar Sony deelde onlangs een uitgebreide video met de Vision-S rijdend in de hoofdrol.

In de video is ook een aantal experts aan het woord. Opnieuw reppen zij met geen woord over eventuele productieplannen, maar de auto ziet er al wel uit alsof-ie er klaar voor is. De baas van Sony, Kenichiro Yoshida, geeft in de video mogelijk een tipje van de sluier. “Het is niet overdreven om te zeggen dat ‘mobile’ de mega-trend van het afgelopen decennium is. Ik denk dat de volgende mega-trend mobiliteit is.”

Start-ups

Of dat betekent dat Sony zich op dezelfde manier met auto’s als met ‘mobile’ (smartphones etc.) gaat bezighouden is maar de vraag, maar dat het een rol in de autowereld gaat spelen, lijkt duidelijk. De opkomst van autonome en elektrische voertuigen van de laatste periode laat ons in ieder geval zien dat oude auto-wetten, waarin Europese en traditionele fabrikanten de hoofdrol hebben, lang niet meer leidend zijn. Tesla is daar uiteraard een goed voorbeeld voor, maar ook de snelle groei van (Chinese) start-ups laat zien dat er momenteel bijna een soort stoelendans plaatsvindt in de autowereld. Daarnaast gaan steeds meer bedrijven uit allerlei sectoren zich mengen in de wereld van auto’s en mobiliteit. Zo gaan Hyundai en Apple bijvoorbeeld samenwerken om een zelfrijdende auto te produceren.

Sony Vision-S

Over de Sony Vision-S is trouwens nog maar weinig bekend. De auto is gebouwd in samenwerking met bijvoorbeeld Magna Steyr en Bosch en wordt aangedreven door twee elektromotoren, goed voor zo’n 270 pk. Daarmee is de Vision-S in staat om binnen vijf tellen naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid bedraagt 240 km/h. Hoe groot het batterijpakket is en welke actieradius daarmee mogelijk is, blijft onduidelijk.

Comfort

Interessanter is vooralsnog de techniek aan boord. Zo zijn er 33 actieve sensoren, die personen en objecten binnen en buiten de auto kunnen waarnemen. Die zijn ook in staat om het zo aangenaam mogelijk te maken in de cabine, door bijvoorbeeld zelfstandig de airconditioning en andere comfort-functies in of uit te schakelen.

Sony Vision-S

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.