Formule 1 reddeloos verloren of begin gouden tijdperk?
Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar te voeren? Vandaag: de Formule 1 is reddeloos verloren of staat aan het begin van een gouden tijdperk.
De winterstop in de eredivisie van de autosport is voorbij. De nieuwe Formule 1-bolides draaien deze week hun rondjes op het circuit van Jerez. Na een jaar zijn veel fans nog maar nauwelijks gewend aan de hybride V6’en met turbo. Ze fluisteren nog net niet, maar maken absoluut niet de bak herrie van hun atmosferische V8-voorgangers. Een race zonder oordopjes kunnen volgen, helemaal niks oordeelden de criticasters. Allemaal de schuld van Bernie.
“De Formule 1 is terminaal, oordelen de boeroepers”
Toen er in het eerste jaar van de nieuwe auto’s ook nog een seizoen van dominantie door één team volgde en zowel Caterham als Marusia omvielen, waren de rapen helemaal gaar. De Formule 1 is terminaal, oordelen de boeroepers. We gaan wel naar het World Endurance Championship kijken. Maar is dat wel terecht?
Om met de gesneuvelde teams te beginnen. Ja, er zijn twee zwakke broeders afgevallen. Maar dat zulke equipes het niet redden, is van alle tijden. Formule 1 moet je zien als de ultieme vorm van Darwins survival of the fittest. Kan je niet mee, dan houdt het gewoon op. Er komen vast weer nieuwe dromers die een poging willen wagen.
Meesterzetten
Bijna hetzelfde is te zeggen over de technische vernieuwingen. Sinds de start van het wereldkampioenschap in 1950 zijn de regels permanent aangepast. Soms bleken het meesterzetten zoals de specs voor de bloedmooie F1’s begin jaren negentig. Af en toe had het beter gekund zoals een decennium eerder toen de wingcars voor rijders bijna onbestuurbaar werden en voor publiek weinig interessant om te zien.
Maar hoe je het ook wendt of keert, technische evolutie is diep geworteld in het dna van de sport. Juist zonder die ontwikkeling is F1 gedoemd te verdwijnen. Wellicht was 2014 een overgangsjaar, misschien worden het er wel twee voordat alle fans zijn gewend en de regels fijngeslepen. En een flinke opfrisbeurt voor het management en de ouderwetse manier waarop ze de sport zonder social media via betaal-tv aan de man willen brengen is zeker nodig. Maar Formule 1 is zonder twijfel een blijvertje.
Is de Formule 1 reddeloos verloren of is dit het begin van een gouden tijdperk? Praat met ons mee!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver