Ford Sierra RS Cosworth: Gevleugelde laagvlieger
De Ford Sierra RS Cosworth van Marco Sloos is zo jaren tachtig als Doe Maar, de Rubiks kubus en The A-Team. Zijn gespierde voorkomen polariseert. Je vindt hem afschuwelijk of je vindt hem prachtig.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCosworth-3-e1442566249329.jpg)
“Een tussenweg lijkt er inderdaad niet te zijn. Het is zijn uitsmijterachtige uiterlijk dat mensen verdeelt, denk ik. De Ford oogt agressief met zijn uitgesproken bumperwerk, zijn ribben op de motorkap en zijn enorme vleugel boven de achterruit. Het ding is van het formaat ontbijttafel en kan moeilijk ingetogen worden genoemd, maar dat hoorde erbij in de jaren tachtig. Het is min of meer het visitekaartje van de Cosworth.
Van de buitenkant is mijn Sierra overigens helemaal origineel. Onderhuids is er daarentegen weinig meer bij het oude gebleven. Ik kocht de auto bijna tien jaar geleden van een voormalig rallycoureur. Die had de Ford al enigszins getuned, maar deed hem in een relatief slechte staat over aan mij. De motor was gewoon op, daarom heb ik hem helemaal laten reviseren. Nou ja, ik kan beter opnoemen wat ik niet aan de Cosworth heb gedaan, zoveel moest er vervangen of verbeterd worden.
De tweeliter turbomotor van de Ford heeft standaard 204 pk, maar die van mij komt inmiddels tot 420 pk. Ik heb onder meer andere zuigers gemonteerd, de intercooler van de krachtigere RS500 Cosworth en een grotere turbo. In hoeveel seconden de wagen nu van stilstand naar 100 km/h gaat, weet ik niet precies, maar laat ik het zo zeggen: als ik op het gas ga, geef ik menig Porsche 911 het nakijken.
Wat me aantrekt in de Cosworth is eenvoud van de auto. Ik heb voor dagelijks gebruik een BMW 330d, maar wat mij betreft rijdt de Sierra tien keer beter. Je bent meer betrokken bij het rijden. Je moet meer werken en een beetje op je tellen passen. De Ford heeft achterwielaandrijving en zeker als het regent is hij tricky. De turbo komt er redelijk pardoes in en kan je door zijn krachtexplosie zomaar achterstevoren zetten. Je kunt er daardoor wel leuk mee driften overigens.”
Eigenaar: Marco Sloos (46)
Beroep: eigenaar glashandel
Auto: Ford Sierra RS Cosworth
Bouwjaar: 1986
Geschatte waarde: € 25.000
Gemaakt: 1986 – 1987
Motor: 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor, 420 pk
Topsnelheid: +/- 250 km/h
Toekomstplannen: “De Cosworth is een werk in uitvoering. Zo wil ik er een nieuwe versnellingsbak in hebben en de motor nog wat verbeteren.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCosworth-6-e1442566273672.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)