Ford past strategie ‘One world, one Ford’ aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F06%2FFord-Fiesta-en-Focus-ST-Line-4-Autovisie.nl_.jpg)
Op het moment dat het Volkswagen-concern modellen introduceerde die specifiek voor bepaalde markten waren ontwikkeld, kwam Ford met de strategie om één model voor de hele wereld te maken. De Amerikanen zien nu in dat dat plan niet heel goed werkt.
Ford ziet in dat de behoeftes van de Europese, Aziatische en Amerikaanse klanten van elkaar verschillen en dat de eisen die aan de modellen worden gesteld per continent afwijken. Zo is de Fiesta in Europa een belangrijke speler in een zeer competitief segment, maar in Amerika is de auto slechts een instapmodel. Dat geldt bovendien voor de Focus.
Andere Focus
Volgens het Engelse AutoCar gaat Ford in de toekomst een andere invulling aan de producten per werelddeel geven. Het automagazine geeft aan dat de volgende generatie Focus ook weer in bijvoorbeeld Europa en de Verenigde Staten wordt verkocht, maar dat de versie voor Amerika over een andere onderstelafstelling, een minder luxe aankleding en zodoende lagere prijsstelling zal beschikken. In Amerika valt de Focus niet in een marktsegment dat zeer groot is. In Europa daarentegen is het C-segment de grootste klasse binnen de automarkt.
Naamgeving
De One world, one Ford-gedachte betekende dat Ford modellen ontwikkelde die wereldwijd in de verkoop gingen. Het leverde voor de Europese markt onder andere de Mustang en EcoSport op. Afwijkend binnen de strategie is overigens de naamgeving van enkele modellen. Zo heet de Mondeo in Amerika Fusion en draagt de Kuga aan de andere kant van de Atlantische Oceaan de aanduiding Escape. Overigens overweegt Ford om ook de naamgeving van de modellen gelijk te trekken, al zou dat niet meer kloppen wanneer je de modellijnen juist gaat herpositioneren per markt.
Niet de enige
Steeds meer merken komen met autotypes die specifiek voor een markt bestemd zijn. Zo heeft Volkswagen in Noord-Amerika en Azië een afwijkende Passat, levert DS in China ook sedans en SUV’s in tegenstelling tot in Europa. BMW introduceerde onlangs een 1 Serie-sedan, die niet buiten China in de verkoop gaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?
-
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
-
Deze sportauto kan je rijden van een AOW-uitkering
-
Dit is de Tesla Cybertruck als politieauto, en die kan echt komen