Ford GT krijgt meer vermogen en een nieuwe speciale editie
De laatste generatie Ford GT is een waanzinnige auto, maar volgens de fabrikant zelf nog niet extreem genoeg. Het merk kondigt vandaag aan verschillende upgrades uit te voeren.
In de GT ligt een 3.5-liter V6 met daarop twee turbo’s, goed voor 647 pk. Niet genoeg, want de krachtbron levert nu 660 pk en heeft een grotere en vlakkere koppelkromme. Ook is de motorkap gewijzigd waardoor de zescilinder nu 50% meer lucht krijgt. Deze opwaardering is standaard voor alle 2020-modellen.
Akrapovič
Ook standaard is het nieuwe, uit titanium vervaardigde Akrapovič uitlaatsysteem. Die is zo’n vier kilo lichter dan het vorige systeem, en klinkt natuurlijk ook nogal bijzonder. In combinatie met de 13 extra paarden kan dat niet anders dan een feest zijn. Alhoewel, buiten de auto sowieso. Toen Autovisie voor het eerst met de nieuwe Ford GT reed, waren ondertitels nodig om de woorden van testredacteur Peter Hilhorst te verduidelijken wegens al het geluidsgeweld.
Naast alle standaard upgrades zijn er ook de nodige opties voor Fords supercar bijgekomen. Zo zijn er twee (bijna) nieuwe versies: de Ford GT Carbon Series en de Ford GT Heritage Series. De eerstgenoemde onderscheidt zich door het ontbreken van een kleur. De koolstofvezel koets is in deze versie niet gespoten en dus is het carbon volledig zichtbaar. Een beschermende laag zorgt er wel voor dat de auto beschermd is tegen steenslag. Racestrepen zijn op deze versie optioneel. Die kunnen in zeven verschillende kleuren besteld worden, net als de spiegelkappen.
Le Mans
De Ford GT Heritage Series kenden we al wel en is gespoten in de legendarische Gulf-kleuren. Nieuw op deze al bekende uitvoering zijn de koolstofvezel wielen, die overigens (en uiteraard) ook op de eerdergenoemde uitvoering standaard zijn. De blauwe en oranje kleuren zijn nu omzoomd door een zwarte streep. Waar op de vorige uitvoeringen het nummer 9 pronkte, is die nu vervangen door het nummer 6. Dat nummer is een knipoog naar de historische GT40 met chassisnummer 1075 die de 24-uur van Le Mans in het seizoen 1968/69 won.
Deze nieuwe versie zal tot 2022 door Ford worden gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China