Ford GT krijgt meer vermogen en een nieuwe speciale editie
De laatste generatie Ford GT is een waanzinnige auto, maar volgens de fabrikant zelf nog niet extreem genoeg. Het merk kondigt vandaag aan verschillende upgrades uit te voeren.
In de GT ligt een 3.5-liter V6 met daarop twee turbo’s, goed voor 647 pk. Niet genoeg, want de krachtbron levert nu 660 pk en heeft een grotere en vlakkere koppelkromme. Ook is de motorkap gewijzigd waardoor de zescilinder nu 50% meer lucht krijgt. Deze opwaardering is standaard voor alle 2020-modellen.
Akrapovič
Ook standaard is het nieuwe, uit titanium vervaardigde Akrapovič uitlaatsysteem. Die is zo’n vier kilo lichter dan het vorige systeem, en klinkt natuurlijk ook nogal bijzonder. In combinatie met de 13 extra paarden kan dat niet anders dan een feest zijn. Alhoewel, buiten de auto sowieso. Toen Autovisie voor het eerst met de nieuwe Ford GT reed, waren ondertitels nodig om de woorden van testredacteur Peter Hilhorst te verduidelijken wegens al het geluidsgeweld.
Naast alle standaard upgrades zijn er ook de nodige opties voor Fords supercar bijgekomen. Zo zijn er twee (bijna) nieuwe versies: de Ford GT Carbon Series en de Ford GT Heritage Series. De eerstgenoemde onderscheidt zich door het ontbreken van een kleur. De koolstofvezel koets is in deze versie niet gespoten en dus is het carbon volledig zichtbaar. Een beschermende laag zorgt er wel voor dat de auto beschermd is tegen steenslag. Racestrepen zijn op deze versie optioneel. Die kunnen in zeven verschillende kleuren besteld worden, net als de spiegelkappen.
Le Mans
De Ford GT Heritage Series kenden we al wel en is gespoten in de legendarische Gulf-kleuren. Nieuw op deze al bekende uitvoering zijn de koolstofvezel wielen, die overigens (en uiteraard) ook op de eerdergenoemde uitvoering standaard zijn. De blauwe en oranje kleuren zijn nu omzoomd door een zwarte streep. Waar op de vorige uitvoeringen het nummer 9 pronkte, is die nu vervangen door het nummer 6. Dat nummer is een knipoog naar de historische GT40 met chassisnummer 1075 die de 24-uur van Le Mans in het seizoen 1968/69 won.
Deze nieuwe versie zal tot 2022 door Ford worden gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland