Ford wil elektrische auto’s verder laten rijden met ‘vloerverwarming’
![Vloerverwarming, Ford, elektrische auto](https://img.autovisie.nl/images/mKKgbkwK0eTtujPxkaURcbn10jU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F06_Ford-ingenieurs-verbeteren-actieradius-van-elektrische-autos.jpg)
Een belangrijk vraagstuk bij elektrische auto’s blijft: ‘hoe kan een auto zo ver mogelijk rijden?’. Een simpel antwoord is de accu groter maken. Echter, dit is duur, niet goed voor het milieu en zorgt voor een zware auto. Daarbij duurt het langer om een grote accu op te laden en ben je meer geld aan elektriciteit kwijt. Ford heeft nu een oplossing om verder te rijden met je EV zonder de accu te vergroten: vloerverwarming.
Het liefst wil je dus dat een elektrische auto zo ver mogelijk komt op een zo klein mogelijke accu. Hiervoor moet een auto niet alleen licht en gestroomlijnd zijn, maar ook efficiënt met elektriciteit omgaan. Dat geldt eveneens voor de uitrusting.
Niet de eerste met plaatselijke verwarming voor elektrische auto’s
Ford is niet de eerste met het idee. Afgelopen januari presenteerde een belangrijke leverancier van aandrijflijnen en chassis, ZF Friedrichshafen AG, een warmtegordel. Door je lichaam op die manier warm te houden zou je tot wel 15 procent aan energie besparen.
Verwarming in de vloermatten van Ford E-Transit
Ford pakt het net iets anders aan en wil middels meerdere oppervlaktes je warm houden wanneer je aan het rijden bent. De ingenieurs van Ford hebben een test gedaan met een E-Transit die uitgerust is met verwarmde armsteunen, vloermatten, portierpanelen, zonnekleppen en een paneel onder het stuurwiel.
![Vloerverwarming, Ford, elektrische auto](https://img.autovisie.nl/images/1MD1Q0ATLwEkT0suCpOAcgvtSIY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F02_Ford-ingenieurs-verbeteren-actieradius-van-elektrische-autos.jpg)
Voor het verwarmen zonder de elektrische verwarming uit de roosters, maar met de plaatselijke warmte, bespaar je volgens het Amerikaanse merk zo’n 13 procent. In praktijk leverde het bij de Ford E-Transit slechts 5 procent meer actieradius op. Of dat het nou waard is, kan je je afvragen.
![Vloerverwarming, Ford, elektrische auto](https://img.autovisie.nl/images/Mipp0PFEI94wC2jWtb0xA_jHM5E=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F07_Ford-ingenieurs-verbeteren-actieradius-van-elektrische-autos.jpg)
Daarbij vroegen onze lezers zich af hoe het zit met het beslaan van de ruiten als je geen verwarming of airco aan het staan. We hebben deze vraag voorgelegd aan Ford, dit artikel wordt geüpdatet als we antwoord hebben van het Amerikaanse merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Donald Trump belooft einde te maken aan EV-plicht… die er niet is
-
Als jullie niet meer nieuwe auto’s kopen, gaat het milieu eraan
-
‘Beroemde naam hergebruiken moet met passende auto, dat is deze Ford Capri niet’
-
Voorgoed voorbij: SEPP-subsidiepot voor EV-occasions is leeg
-
Column: ‘Importheffingen kunnen nekslag zijn voor budgetklasse’
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
Definitief! Europa gooit flinke heffing op Chinese elektrische auto’s
-
Kia EV2: betaalbare elektrische auto komt binnenkort op de markt
-
Mislukt: Renault en Volkswagen maken samen geen budget-EV
-
Deze ruime sedan koop je nu als occasion voor weinig
-
Ford vraagt: ‘Hebben jullie ideeën hoe EV’s goedkoper kunnen?’