Fiat Chrysler wil Jeep-kopie van Mahindra blokkeren
Fiat Chrysler stapt naar de rechter. Het autoconcern wil voorkomen dat de Indiase fabrikant Mahindra zijn Roxor importeert in de Verenigde Staten. Het model is een kopie van de originele Jeep, aldus Fiat Chrysler.
Volgens Automotive News Europe schrijft Fiat Chrysler in zijn aanklacht dat de Mahindra Roxor “een vrijwel identieke kopie is van de iconische Jeep”. En dat is ook niet zo raar, want de Roxor is gebaseerd op de Mahindra Thar, die gebaseerd was op de Mahindra MM540, die gebaseerd was op de originele Jeep. Fiat-Chrysler heeft foto’s bij zijn aanklacht gedaan waarop de Roxor met de Jeep wordt vergeleken.
Kostenvoordeel
Mahindra – dat zijn hoofdkantoor in Mumbai heeft – opende vorig jaar een kantoor in de Amerikaanse staat Michigan. De fabrikant bouwt de Roxor in India en exporteert half afgebouwde auto’s naar de Verenigde Staten, waar ze in Detroit verder worden geassembleerd. Fiat Chrysler zegt dat Mahindra de Roxor ver onder de prijs van een Jeep Wrangler kan verkopen door zijn kostenvoordeel.
Afhankelijk van Jeep
Waarom is Fiat Chrysler er zo op gebrand om Mahindra te stoppen? Omdat het concern erg afhankelijk is geworden van Jeep. De verkopen van het Amerikaanse merk groeien sterk, waar die van andere Fiat-Chrysler-merken stagneren. In het afgelopen kwartaal werden er 21 procent meer Jeeps verkocht.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)