Ferrari patenteert efficiëntere V12
![Ferrari 812 Superfast - Autovisie.nl](https://img.autovisie.nl/images/V9-W11aHox-p7CQktIYf5MQXVjU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2FFerrari-812-Superfast-Autovisie.nl_.jpg)
Ferrari ziet het helemaal niet zitten om de V12 uit het motorenaanbod te gooien. Het merk patenteerde onlangs een V12 die minder uitstoot dan het huidige motorblok.
![Ferrari 812 GTS](https://img.autovisie.nl/images/yt7_qVpMW-wRFYbbMWba8OZ6-40=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-812-gts-1.jpg)
Italiaanse supercars en V12’s gaan perfect samen. Dat denken ze niet alleen bij Ferrari, maar ook bij Pagani en Lamborghini. Deze drie merken blijven zo lang mogelijk aan de benzineverbrander vasthouden, al doen ze dat allemaal op hun eigen manier. Ferrari ziet het bijvoorbeeld niet zitten om het machtige motorblok te hybridiseren. Het merk denkt dat de twaalfcilinder van zichzelf ook zuiniger en schoner kan worden. Dat toont het nu aan met een ingediend patent.
Hetere luchtstroom
In dat document vinden we twee manieren van verbranding waardoor de motor schoner zou moeten draaien. De eerste is vrij simpel, hierbij wordt er een beetje extra benzine in de verbrandingsruimte gespoten vlak voordat de bougie de ontsteking start. Hierdoor zou er volgens Ferrari een snellere en hetere luchtstroom uit de motor komen die de katalysator sneller opwarmt. Daardoor kan dit onderdeel sneller zijn werk doen en stoot de auto vlak na het starten minder schadelijke stoffen uit.
![](https://img.autovisie.nl/images/ZInr3u-YojYI3rj91Gu05Wi_0bw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fferrari-patent-v12-6.jpg)
Snelle verbranding
De tweede manier van verbranding is iets lastiger om te begrijpen. Hiervoor plaatste Ferrari een additionele kleine verbrandingskamer in het midden boven de hoofdverbrandingskamer. Deze is ook voorzien van een eigen bougie. Tijdens normaal gebruik stroomt een beetje van de lucht-benzinemix in deze kleine kamer en brengt de extra bougie dat tot ontbranding waardoor het hele verbrandingsproces opstart. Volgens Ferrari leidt dit tot “een snelle verbranding met een laag ontstekingsrisico”.
Bij het starten van de auto, of tijdens momenten waar er niet veel van de motor gevraagd wordt, zal de V12 op de normale manier werken. Dat wil zeggen dat hij de lucht-benzinemix in de hoofdverbrandingskamer met de gewone bougie tot ontbranding brengt.
Patent
Voor nu geldt helaas dat het bij een patent blijft. We hebben geen idee of Ferrari de motor ook daadwerkelijk in productie zal nemen. Wat dit patent wel duidelijk maakt is dat de Italiaanse supercarfabrikant de V12 voorlopig nog niet los wil laten. En daar moeten we blij mee zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?